Astrowoordenboek: X

Term Omschrijving
X-stralen Elektromagnetische straling van een erg korte golflengte en erg hoge energie. X-stralen hebben kortere golflengtes dan ultraviolet licht maar langere golflengtes dan kosmische straling. Aangezien X-stralen geabsorbeerd worden door de atmosfeer wordt dit voornamelijk bestudeerd vanuit de ruimte.

Drie Nederlandse astronomen ontdekken op het Palomar Observatory de planetoïde 3936 Elst. Deze planetoïde werd genoemd naar de Belgische wis-, natuur- en sterrenkundige Eric Walter Elst die gedurende zijn carrière als astronoom meer dan 3 800 planetoïden heeft ondekt.

Het sterrenbeeld Orion bestaat voor een groot deel uit een gigantisch nevelcomplex waarvan de bekende Orionnevel (M42) een opvallende verheldering is. Ook de reflectienevel M78 maakt echter deel uit van…