Astrowoordenboek: F

Term Omschrijving
Faculae Heldere vlekken die zichtbaar zijn op het oppervlak van de zon of fotosfeer.
Fase Variërend deel van de maan of een planeet veroorzaakt door de relatieve locaties van het object
Filament Een strand van koel gas dat zich over de fotosfeer strekt door magnetische velden. Ze tekenen zich donker af op de zonneschijf.
foton Een kleine hoeveelheid elektromagnetische energie. Korte golflengte (hoge frequentie) fotonen dragen meer energie dan korte golflengte (lage frequentie) fotonen.
Fotosfeer Is het zichtbare oppervlak van de zon of ster.
Frequentie Het aantal herhalingen per eenheidstijd van de oscillaties van een elektromagnetische golf (of andere golf). Hoe hoger de golf, hoe groter de energie van de straling en hoe kleiner de golflengte. frequentie wordt gemeten in Hertz.
Fusie Een proces waarbij kernen zo snel botsen met elkaar zodat ze samenkleven en samen een groot deel van energie uitstralen. In het centrum van vele sterren fuseert waterstof om helium te vormen. Fusie is zo krachtig dat het de enorme massa van de ster ondersteunt tegen inklappen en verhit de ster zo sterk zodat het gloeit zoals de zon die we dagdagelijks zien.

De Amerikaanse Apollo 14 Maanlander, met aan boord de astronauten Alan B. Shepard en Edgar D. Mitchell, landt op het oppervlak van de Maan. Voor de derde keer in de geschiedenis (na Apollo 11 en Apollo 12) zet de mens voet op de Maan. De Maanlander Antares maakte een geslaagde landing op de Fra Mauro vlakte en de twee astronauten brengen na hun geslaagde ruimtemissie 43 kilogram aan Maanstenen terug naar de Aarde. Tijdens hun verblijf op het Maanoppervlak had astronaut Shepard ondermeer de primeur om als eerste mens golf te spelen op de Maan. Foto: NASA