Astrowoordenboek: F

Term Omschrijving
Faculae Heldere vlekken die zichtbaar zijn op het oppervlak van de zon of fotosfeer.
Fase Variërend deel van de maan of een planeet veroorzaakt door de relatieve locaties van het object
Filament Een strand van koel gas dat zich over de fotosfeer strekt door magnetische velden. Ze tekenen zich donker af op de zonneschijf.
foton Een kleine hoeveelheid elektromagnetische energie. Korte golflengte (hoge frequentie) fotonen dragen meer energie dan korte golflengte (lage frequentie) fotonen.
Fotosfeer Is het zichtbare oppervlak van de zon of ster.
Frequentie Het aantal herhalingen per eenheidstijd van de oscillaties van een elektromagnetische golf (of andere golf). Hoe hoger de golf, hoe groter de energie van de straling en hoe kleiner de golflengte. frequentie wordt gemeten in Hertz.
Fusie Een proces waarbij kernen zo snel botsen met elkaar zodat ze samenkleven en samen een groot deel van energie uitstralen. In het centrum van vele sterren fuseert waterstof om helium te vormen. Fusie is zo krachtig dat het de enorme massa van de ster ondersteunt tegen inklappen en verhit de ster zo sterk zodat het gloeit zoals de zon die we dagdagelijks zien.

De Duits-Britse astronoom William Herschel meent een ringenstelsel rond de planeet Uranus te zien. Uiteindelijk worden deze ringen pas in maart 1977 voor het eerst echt ontdekt door de astronomen James L. Elliot, Edward W. Dunham en Douglas J. Mink die gebruik maakten van het Kuiper Airborne Observatory. De afstanden van deze ringen tot de planeet liggen tussen de 41 800 en 51 100 kilometer en de vorm van de ringen is elliptisch. Op foto's die in 2003 en 2005 met de Hubble ruimtetelescoop zijn gemaakt, werden opnieuw twee ringen ontdekt. Deze bevinden zich op onverwacht grote afstanden van Uranus: 67 000 en 98 000 kilometer. Foto: NASA