Astrowoordenboek: T

Term Omschrijving
Tektiet glas van aardse oorsprong, en zijn genoemd naar het Griekse woord tektos wat gesmolten betekent.
Telescoop Een instrument dat grote hoeveelheden licht verzameld van een verafgelegen object en de zichtbaarheud vergroot voor het blote oog. Telescopen kunnen ook objecten vergroten die relatief dicht bij de Aarde staan.
Terminator Schaduwgrens tussen het verlichte en het donkere gedeelte van een hemellichaam
Thermonucleaire fusie De combinatie van atoomkernen op hoge temperaturen om meerdere massieve kernen te vormen met de gelijktijdige vrijgave van energie. Thermonucleaire fusie is de krachtbron van de kern van de zon.
Transit De passage van een hemelobject langsheen de meridiaan van een waarnemer; alsook de passage van een hemellichaam langsheen de schijf van een groter hemellichaam.
Troposfeer De lagere gebieden van een planetaire atmosfeer waar convectie het gas gemengd houd en een gestage verhoging van de temperatuur met de diepte. De meeste wolken bevinden zich in de troposfeer.

Drie Nederlandse astronomen ontdekken op het Palomar Observatory de planetoïde 3936 Elst. Deze planetoïde werd genoemd naar de Belgische wis-, natuur- en sterrenkundige Eric Walter Elst die gedurende zijn carrière als astronoom meer dan 3 800 planetoïden heeft ondekt.

M37, ook gekend als NGC 2099, is een grote open sterrenhoop in het sterrenbeeld Auriga (Voerman) dat een 500-tal leden telt. De leeftijd van deze sterrenhoop, die zich op een…