Astrowoordenboek: R

Term Omschrijving
RA Rechte klimming, dit is een hemelcoördinaat, te vergelijken met de geografische lengte of lengtegraad op aarde.
Radiale snelheid De beweging van een object dat zich naar de waarnemer toe of weg van de waarnemer beweegt.
Radiant Punt aan de hemel vanwaar een meteorenregen schijnt te komen
Radiosterrenstelsel Een sterrenstelsel dat grote hoeveelheden energie afgeeft in de vorm van radiogolven.
Rand De buitenste rand van een planeet of ander hemellichaam.
Rechte klimming Hemelcoördinaat, te vergelijken met de geografische lengte of lengtegraad op aarde. Deze term wordt afgekort door RA.
Recurrente nova Nova waarvan meer dan 1 uitbarsting is waargenomen
Reflectienevel Nevel waarvan het gas tot verlicht wordt doordat verstrooid sterrenlicht en weerkaatst wordt door de stofdeeltjes in het gas.
Reflectorkijker Telescoop waar het beeld gevormd wordt door spiegels
Refractor Telescoop waarin de beelden gevormd worden door één of meerdere lenzen.
Retrograde Net zoals de zon naar beneden beweegt ten opzichte van de sterren als de Aarde beweegt in zijn baan lijken de planeten oostwaarts ten opzichte van de sterren. Af en toe gaan de buitenplaneten ook een rare beweging maken. Over een tijdsverloop van enkele dagen kan je merken dat ze vertragen, stoppen en dan in de andere richting bewegen. Deze achterwaartse beweging gaan we retrograde beweging noemen.
Retrograde beweging Schijnbaar westwaartse beweging van een planeet, planetoïde of komeet ten opzichte van de sterren.
Roche-limiet Kortste afstand dat een hemellichaam een ander kan naderen voordat het zwakste object door de getijdeneffecten wordt doorbroken.
Rode reus Ster (grote of oranje ster) die in haar laatste fase van haar levensjaren gekomen is