dinsdag, 08 december 2020 09:13

Starship lanceeroverzicht

Starship lanceeroverzicht Foto: SpaceX

De ontwikkeling van het Starship ruimtevaartuig van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX is ongetwijfeld één van de belangrijkste gebeurtenissen in de ruimtevaart van de afgelopen decennia. Met het Starship ruimtevaartuig wil SpaceX niet enkel zware vrachten in de ruimte brengen maar ook mensen terug naar de maan brengen en zelfs nog verder. Alvorens mensen en vrachten echter met Starship in de ruimte worden gebracht, werden er de afgelopen jaren tal van onbemande testvluchten uitgevoerd met diverse prototypes. Leer alles over de verschillende onbemande testvluchten van dit ambitieuze ruimteprogramma dankzij dit handig overzicht!

Lanceeroverzicht Starship

10 km 5 min. 59 sec. Onbemande testvlucht
8 2022 Starship 20 + SuperHeavy 4 Starbase
/ / Onbemande testvlucht

Dit gebeurde vandaag in 1949

Op het Palomar-observatorium in de Amerikaanse staat Californië wordt in het bijzijn van ondermeer Edwin Powell Hubble de 200-inch Hale Telescope voor het eerst naar de sterren gericht. De hoofdspiegel van deze telescoop heeft een diameter van 5,08 meter waardoor deze telescoop op dat moment tweemaal zo groot was als de Hookertelescoop van het Mount Wilson-observatorium. De revolutionaire Hale telescoop werd genoemd naar de Amerikaanse astronoom George Ellery Hale die de telescoop ontwierp en de bouw ervan leidde. Tot 1976 was dit de grootste telescoop op Aarde. Vandaag de dag wordt deze telescoop nog steeds gebruikt voor astronomisch onderzoek.

M35, ook gekend als NGC 2168, is grote en heldere open sterrenhoop in het sterrenbeeld Gemini (Tweelingen). De sterrenhoop bevindt zich op een afstand van ongeveer 2 500 lichtjaar van …