Astrowoordenboek: G

Term Omschrijving
Galactische sterrenhoop Open sterrenhoop
Galaxie Sterrenstelsel. Dit is een zeer grote groep sterren, gas en stof die gebonden zijn door de zwaartekracht. Enkele soorten stelsels: spiraal-, eliptische en onregelmatige stelsels. vb= de Kleine Maghelaanse Wolk, Andromedastelsel
Galileïsche manen De naam dat gegeven wordt aan de vier grootste manen van Jupiter: Io, Europa, Callisto en Ganymedes. Ze werden ontdekt door Galileo Galilei en Simon Marius.
Gammastraling De hoogste energie (kortste golflengte) fotonen in het elektromagnetisch spectrum. Gammastraling worden vaak gedefineerd om te beginnen vanaf 10keV, hoewel straling van 10 keV tot verschillende honderden keV alsook gerefereerd wordt als harde X-stralen.
Gedifferentieerd Wanneer een (gedeeltelijk) gesmolten lichaam in twee of meer delen van ongelijke samenstellingen is gesplitst. In het geval van de Aarde werd ijzer-nikkel metaal gedifferentieerd van silicaat om de kern van de planeet te vormen.
Geocentrisch Tegengestelde van heliocentrisch. Het geocentrisch beeld is een denkwijze van het zonnestelsel waarbij de aarde als middelpunt beschouwd werden en de sterren en planeten rond ons draaiden.
Geomagnetische storm Een wereldwijde verstoring van het aardmagnetisch veld, dit is verbonden met de zonneactiviteit (coronale gaten en uitbarstingen op de zon).
Geosynchrone baan De baan van een satelliet die boven de evenaar van de Aarde vliegt van west naar oost zodat het een snelheid haalt dat overeenkomt met de rotatie van de Aarde en stationair blijft ten opzichte van de Aarde (ook geostationaire baan genoemd). Zo'n baan heeft een hoogte van ongeveer 35,900 km (22,300 mijl).
GMT Greenwich Mean Time, de Greenwich Tijd. Wordt ook afekort door UTC.
GMW Grote Magellaanse wolk
Golflengte De afstand van top tot top of dal tot dal van een elektromagnetische golf (zie elektromagnetische straling) of andere golf.
Granulatie Patroon van kleine cellen dat gezien kan worden op het oppervlak van de zon. Ze worden veroorzaakt door convectiebewegingen van de hete gassen binnenin de zon.
Gravitatielens Sterrenstelsel of ander massief object dat zich tussen de aarde en een ander verder weg staand object bevindt. De graviteit ervan buigt het licht van het verre object en creëert een verstoord of meervoudig beeld ervan
Greenwich Mean Time Afgekort als GMT of UTC.
Grote moleculaire wolk Massieve wolken van gas in de interstellaire ruimte en bevat voornamelijk waterstofmoleculen. Deze wolken hebben vaak voldoende massa om duizenden sterren te produceren en zijn vaak stervormingsgebieden.

Drie Nederlandse astronomen ontdekken op het Palomar Observatory de planetoïde 3936 Elst. Deze planetoïde werd genoemd naar de Belgische wis-, natuur- en sterrenkundige Eric Walter Elst die gedurende zijn carrière als astronoom meer dan 3 800 planetoïden heeft ondekt.

Deze bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Canes Venatici (Jachthonden) bevat meer dan een half miljoen sterren. De werkelijke diameter van het object is ongeveer 220 lichtjaar, en hij staat op…