Astrowoordenboek: C

Term Omschrijving
Cassinischeiding Donkere zone in de ring van Saturnus die de ring in 2 componenten verdeelt.
Cataclysmeveranderlijken Verzamelnaam voor gewone nova's, dwergnova's en nova-achtige variabelen
CCD Charge coupled device of computergestuurde detector die foto's kan vastleggen
Cepheïde Een pulserende variabele ster. Deze ster ondergaat een ritmische pulsatie dat aangetoond wordt door het reguliere patroon in helderheidsveranderingen in functie met de tijd.
Cepheïdenveranderlijke Langperiodieke veranderlijke met een regelmatige periode
CGS centimeter-gram-seconde (afgekort als cm-gm-sec of cm-g-s). Het meetsysteem die deze waarden gebruikt voor afstand, massa en tijd.
Charge coupled device CCD of computergestuurde detector die foto's kan vastleggen
Chondriet Een meteoriet die chondrulen bevat en andere componenten die geproduceerd worden in de zonnenevel.
Chondrule Kleine, glazige deeltjes die meest gevonden wordt in meteorieten.
Chromatische aberratie Een optisch lensprobleem dat kleurenranden veroorzaakt, omdat het lensmateriaal verschillende kleuren van licht op diverse punten focusseert.
Chromosfeer Laag in de dampkring van de zon. deze ligt tussen de fotosfeer en de corona
Circumpolaire ster Ster die, gezien vanaf een bepaalde locatie, nooit ondergaat.
Collimatie Het uitlijnen van de optische delen van een telescoop.
Coma Nevelmassa die een komeet omgeeft
Compact quasi Stellair object of radiobron, waarvan het spectrum een duidelijke roodverschuiving vertoont. Men denkt dat het de actieve kern is van heel verre sterrenstelsels. Wordt ook wel QSO genoemd.

Drie Nederlandse astronomen ontdekken op het Palomar Observatory de planetoïde 3936 Elst. Deze planetoïde werd genoemd naar de Belgische wis-, natuur- en sterrenkundige Eric Walter Elst die gedurende zijn carrière als astronoom meer dan 3 800 planetoïden heeft ondekt.

M57 is ongetwijfeld de bekendste planetaire nevel die elke keer opnieuw wordt waargenomen door zowel beginnende als gevorderde amateur-astronomen. Deze prachtige nevel in het sterrenbeeld Lyra (Lier) is een restant…