Astrowoordenboek: O

Term Omschrijving
Objectief Het objectief is de spiegel of lens van een telescoop
Occultatie Bedekking van een hemellichaam door een ander.
Oculair Dit zijn de lenzen die men gebruikt bij telescopen, deze zullen het beeld dat door de spiegels van de telescoop verkregen wordt vergroten waardoor men het object kan waarnemen met een bepaalde vergroting.
Onregelmatig stelsel Extragalactisch stelsel dat geen enkele symmetrie kent.
Ontsnappingssnelheid De snelheid die vereist is voor een object om aan de zwaartekracht te ontsnappen van een planeet of ander object.
Oortwolk Een theoretische schil van kometen dat zich in de buitenste regionen van ons zonnestelsel bevindt. De Oortwolk kreeg zijn naam van de Nederlandse astronoom die het voorstelde.
Open sterrenhoop Groep van enkele honderden sterren die gebonden zijn door de gravitatie en zich samen door de ruimte bewegen.
Oppositie De positie van een planeet wanneer het exact tegenover de zon staat gezien van de Aarde. Een planeet in oppositie is op zijn dichtste benadering tot de Aarde en is dan het best waarneembaar.
Overgang Ogenblik dat een hemellichaam de meridiaan kruist.

Lancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis van de eerste Amerikaanse Geostationary Operational Environmental Satellite (GOES) weersatelliet. Deze weersatelliet werd in een geostationaire baan om de Aarde gebracht en was uitgerust met een Visible Infrared Spin Scan Radiometer waarmee men dag en nacht wolkenformaties kon bestuderen. GOES 1 bleef tot 7 maart 1985 operationeel. Foto: NASA