Het gebeurde toen in maart

1 maart

1854

Het gebeurde toenDe Duitse sterrenkundige Albert Marth ontdekt vanuit het South Villa Observatory in Londen de planetoïde 29 Amphitrite. Deze planetoïde heeft een gemiddelde diameter van 212 kilometer en heeft een oppervlak met een hoog albedo waardoor deze een helder oppervlak heeft. Uit sterbedekkingen is gebleken dat de planetoïde Amphitrite mogelijk een natuurlijke satelliet heeft. De naam van deze planetoïde verwijst naar de naar godin Amphitrite die in de Griekse mythologie de vrouw van Poseidon was, de god van de zee.

1982

Het gebeurde toenDe Russische ruimtesonde Venera 13, die op 30 oktober 1981 in de ruimte werd gebracht, maakt een zachte landing op het oppervlak van de planeet Venus. Venera 13 functioneerde ruim twee uur op het Venusoppervlak en stuurde succesvol foto's terug naar de Aarde van dit verlaten landschap. De instrumenten aan boord van Venera 13 registreerden op Venus een oppervlaktetemperatuur van 457° Celsius en een druk die 89 maal hoger lag dan de druk op Aarde (9,0 MPa). Foto: Roscosmos

2 maart

1972

Het gebeurde toenVanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt met behulp van een Atlas-Centaur draagraket de Amerikaanse ruimtesonde Pioneer 10 gelanceerd. Dit onbemande ruimtetuig vloog als eerste doorheen de planetoïdengordel en bereikte in 1973 als eerste de planeet Jupiter. Pioneer 10 vloog op 4 december 1974 uiteindelijk op een afstand van ongeveer 200 000 kilometer van de grootste planeet uit het zonnestelsel. Op 23 januari 2003, na een lange missie die bijna 31 jaar duurde, gaf NASA hun verkenner opdracht om het laatste nog functionerende wetenschappelijke instrument aan boord uit te schakelen. Er kwam geen reactie op hun signaal. Foto: NASA

2004

Het gebeurde toenLancering vanop de lanceerbasis in Kourou van de Europese ruimtesonde Rosetta. In de eerste jaren na de lancering in 2004 is Rosetta een aantal keren rond de Zon gevlogen. Daarbij passeerde ze een aantal keren de Aarde en Mars en maakte bij het passeren gebruik van de zwaartekracht om snelheid te winnen. Het onbemande ruimtetuig begaf zich in augustus 2014 uiteindelijk in een vaste een baan om de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko om dit hemellichaam uitvoerig te onderzoeken. Foto: ESA

3 maart

1959

Het gebeurde toenLancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida van de Amerikaanse ruimtesonde Pioneer 4. Dit is het eerste Amerikaanse ruimtetuig dat zich uit een baan om de Aarde begeeft waarna de satelliet vervolgens tot op een afstand van 60 000 kilometer langs het oppervlak van de Maan vloog. Deze satelliet had een lengte van 51 centimeter en woog bij de lancering 6,1 kilogram. Foto: NASA

1969

Het gebeurde toenLancering vanop het Kennedy Space Center van het Amerikaanse ruimtetuig Apollo 9 met aan boord de astronauten James A. McDivitt, David R. Scott en Russell L. Schweickart. Tijdens deze testmissie werd in een baan om de Aarde een koppeling gemaakt tussen de Command Service Module en de Lunar Module. Ook voerden de astronauten nog ruimtewandelingen uit en testte ze een nieuw ruimtepak. Dit was de eerste maal dat een bemande ruimtecapsule zich in de ruimte koppelde met een Maanlander waarna de crew zich van het ene ruimtetuig naar het andere begaf. Op 13 maart 1969 keerde de Apollo 9 bemanning terug naar de Aarde. Foto: NASA

4 maart

1861

Het gebeurde toenDe Duitse astronoom Ernst Wilhelm Leberecht Tempel ontdekt vanuit de Franse stad Marseille de planetoïde 64 Angelina. Deze planetoïde behoort tot de groep van E-type planetoïden, heeft een opvallend hoog albedo en heeft een diameter van ongeveer vijftig kilometer. Het hemellichaam werd genoemd naar Angelia, dochter van Hermes uit de Griekse mythologie.

5 maart

1958

Het gebeurde toenVanop de Cape Canaveral lanceerbasis lanceren de Verenigde Staten de Explorer 2 satelliet. Door een probleem met de vierde rakettrap van de Juno I raket raakte de satelliet niet tot in een baan om de Aarde. Explorer 2 werd uitgerust met een Geigerteller voor het meten van kosmische straling en woog net als zijn voorganger zeven kilogram. Foto: NASA

1979

Het gebeurde toenDe Amerikaanse astronoom Stephen P. Synnott ontdekt op foto's, gemaakt door de Voyager 1 ruimtesonde, de Jupitermaan Thebe. Op het oppervlak van deze kleine maan bevinden zich een drietal grote inslagkraters. Het maantje heeft een onregelmatige vorm en draait op een afstand van ongeveer 222 000 kilometer rond de planeet Jupiter. Oorspronkelijk droeg deze 100 kilometer grote maan de naam S/1979 J 2 maar in 1983 werd het object genoemd naar een nimf die de dochter was van de god Asopus. Foto: NASA

1982

Het gebeurde toenDe Russische ruimtesonde Venera 14 maakt een zachte landing op het oppervlak van de planeet Venus. Het ontwerp van deze lander was identiek als het ontwerp van de Venera 13 lander. De lander bleef 57 minuten operationeel op het Venusoppervlak en stuurde tal van foto's terug naar de Aarde. Op het moment dat de Venera 14 lander op het Venusoppervlak landde, bedroeg de temperatuur op deze planeet 468° Celsius en was de luchtdruk 94 keer zwaarder dan op Aarde. Foto: Roscosmos

6 maart

1937

Het gebeurde toenIn het Russische dorp Maslennikovo wordt Valentina Vladimirovna Tereshkova geboren. Op 16 juni 1963 zou zij tijdens de Vostok 6 ruimtemissie de eerste vrouw in de ruimte worden. Tijdens deze historische vlucht naderden de Vostok 5 en 6 elkaar tot op minder dan vijf kilometer en hadden ze onderling radiocontact. Tereshkova landde uiteindelijk terug op Aarde na een vlucht van bijna drie dagen. Negentien jaar lang bleef zij de enige vrouw die ooit een ruimtevlucht maakte. Foto: Roscosmos

1986

Het gebeurde toenDe Russische ruimtesonde Vega 1 vliegt op een afstand van 8 889 kilometer langs de kern van de komeet Halley. De ruimtesonde stuurt vervolgens meer dan 500 foto's van de komeet terug naar de Aarde. Ondanks het feit dat het ruimtetuig het slachtoffer werd van stof afkomstig van de komeet functioneerden alle instrumenten perfect. Aan de hand van de foto's afkomstig van Vega 1 konden wetenschappers achterhalen dat de kern van deze komeet veertien kilometer groot was en dat deze om de 53 uur om haar as draait. Foto: Roscosmos

7 maart

1625

Het gebeurde toenIn het Duitse Augsburg overlijdt Johann Bayer. Hij was een advocaat met een grote passie voor sterrenkunde en publiceerde in 1603 de sterrenatlas 'Uranometria Omnium Asterismorum' die gebaseerd was op waarnemingen van Tycho Brahe. De Uranometria wordt aanzien als de eerste moderne sterrenatlas. In zijn sterrenatlas werd ook het systeem geïntroduceerd om de sterren per sterrenbeeld in aflopende helderheid met de letters van het Griekse alfabet aan te duiden. Deze manier van aanduiden die vandaag de dag bekent staat als de 'Bayer-aanduiding' is nu nog steeds de meest gebruikte voor heldere sterren.

1962

Het gebeurde toenDe Verenigde Staten brengen vanop de Cape Canaveral lanceerbasis de eerste Orbiting Solar Observatory (OSO) satelliet in de ruimte die onze ster, de Zon, moet bestuderen in het ultraviolet een röntgengedeelte van het spectrum. Tussen maart 1962 en september 1969 werden zes van deze satellieten in de ruimte gebracht. Dankzij deze satellieten leerden wetenschappers meer over de atmosfeer van de Zon, werden de eerste röntgenopnamen gemaakt van een zonnevlam en werden de eerste opnamen in UV gemaakt van de corona. Foto: NASA

8 maart

1861

Het gebeurde toenDe Duitse astronoom Ernst Wilhelm Leberecht Tempel ontdekt vanuit Marseille de planetoïde 65 Cybele die werd genoemd naar een moedergodin uit de Frygische mythologie. Deze planetoïde heeft een diameter van 240 kilometer en draait in 4 041 uur om haar eigen as. Dit hemellichaam wordt door spectraalanalyse ingedeeld bij de C-type planetoïden wat betekent dat ze een relatief laag albedo heeft en een donker oppervlak. Tijdens een sterbedekking in 1979 ontdekten astronomen aanwijzingen voor een natuurlijke satelliet met een diameter van ongeveer elf km.