Exoplaneten

Verre exoplaneet waargenomen

zaterdag, 18 april 2015 10:38

Astronomen hebben met een telescoop op Aarde en een ruimtetelescoop een planeet rondom een andere ster ontdekt die op een afstand staat van maar liefst 13 000 lichtjaar in de richting van het centrum van de Melkweg. Hierdoor is dit één van de verste planeten die tot op heden werden ontdekt. Deze exoplaneet werd ontdekt met behulp van de zogeheten 'microlensing' techniek waarmee in het verleden nog verre exoplaneten werden ontdekt.

Een wereld met vier zonnen? Welkom op 30 Ari Bb! Hot!

donderdag, 05 maart 2015 18:10

Als wij op Aarde overdag naar de hemel kijken, zien we de heldere Zon die de enige ster is on ons zonnestelsel. Wanneer we ons op de exoplaneet 30 Ari b zouden bevinden, zouden we een kleine zon zien alsook twee zeer heldere zonnen. Indien we vanop het oppervlak van deze planeet met een telescoop één van de heldere zonnen zouden waarnemen, zouden we zien dat deze ook nog een begeleider heeft.

Exoplaneet J1407b heeft gigantisch ringenstelsel

vrijdag, 30 januari 2015 19:17

Nadat astronomen in 2012 voor het eerst een planeet hadden ontdekt buiten ons zonnestelsel dat net als de prachtige planeet Saturnus over een ringenstelsel beschikt, blijken deze ringen nu gigantisch groot te zijn. Sterrenkundigen vermoeden nu ook dat er in het ringenstelsel al een gigantische maan is ontstaan.

Kepler ontdekt acht 'leefbare' exoplaneten Hot!

woensdag, 07 januari 2015 19:35

Astronomen hebben met behulp van de Amerikaanse Kepler ruimtetelescoop acht nieuwe exoplaneten ontdekt die zich op zodanige afstanden tot hun moederster bevinden dat er vloeibaar water op hun oppervlak mogelijk is. Twee van deze acht exoplaneten zijn de meest 'aarde-achtige' planeten die men rondom andere sterren heeft ontdekt.

Waterdamp ontdekt in atmosfeer van Neptunus-achtige exoplaneet

donderdag, 25 september 2014 00:00

Astronomen zijn er, met behulp van drie ruimtetelescopen, in geslaagd om waterdamp te detecteren in de atmosfeer van een exoplaneet die 'slechts' viermaal zo groot is als de Aarde. Hierdoor is deze exoplaneet de kleinste planeet buiten ons zonnestelsel waarbij men dit heeft ontdekt.

Een jaar op Kepler-421b duurt maar liefst 704 dagen Hot!

dinsdag, 22 juli 2014 00:00

Astronomen hebben uit gegevens afkomstig van de Amerikaanse Kepler ruimtetelescoop een exoplaneet ontdekt die een omlooptijd heeft van maar liefst 704 aardse dagen. Dit wil zeggen dat een jaar op deze planeet 704 aardse dagen duurt. Doordat de meeste van de 1 800 bekende exoplaneten een veel kortere omlooptijd hebben, is dit dan ook een bijzondere ontdekking!

Nabije superaarde behoort tot de meest aarde-achtige exoplaneten Hot!

donderdag, 26 juni 2014 00:00

Een internationaal team van astronomen, onder leiding van Robert A. Wittenmyer van de University of New South Wales in Australië, heeft een exoplaneet ontdekt die iets groter is dan de Aarde en slechts vijfmaal zo zwaar is als onze planeet. Deze superaarde bevindt zich op een afstand van 'slechts' zestien lichtjaar van onze planeet en behoort tot de meest 'aarde-achtige' exoplaneten.

Maak kennis met een 'mega-aarde' Hot!

maandag, 02 juni 2014 00:00

Tijdens de 224ste bijeenkomst van de American Astronomical Society, in Boston, hebben astronomen bekendgemaakt dat ze rondom de ster Kepler-10 een planeet hebben ontdekt die zeventien keer zoveel massa heeft als de Aarde. Deze rotsachtige planeet is dan ook de eerste zogeheten 'mega-aarde'.

Exoplaneet bevindt zich op extreem verre afstand van zijn ster

woensdag, 14 mei 2014 00:00

Een internationaal team van stronomen, onder leiding van onderzoekers van de Université de Montréal, hebben een exoplaneet ontdekt die zich op extreem grote afstand van zijn moederster bevindt. Zo draait deze bizarre planeet op een afstand van 300 miljard kilometer om zijn ster. Dit is 2 000 maal de afstand van de Aarde tot de Zon.

Kleine exoplaneet heeft mogelijk oceanen Hot!

dinsdag, 22 april 2014 00:00

Astronomen hebben met behulp van de Amerikaanse Kepler ruimtetelescoop voor het eerst in de bewoonbare zone van een ster een planeet ontdekt die ietsje groter is dan de Aarde en vloeibaar water zou kunnen bevatten. Een echte tweelingzus van de Aarde is deze planeet echter niet aangezien deze rondom een ander type ster draait.

Dit gebeurde vandaag in 1979