Exoplaneten

Europese ruimtetelescoop gaat op 'superaardes' jagen

zaterdag, 20 oktober 2012 22:34

Het Europese ruimtevaartagentschap ESA heeft laten weten dat het in 2017 een kleine ruimtetelescoop in de ruimte wil brengen die specifiek gaat jagen op zogenaamde 'superaardes'. Superaardes zijn rotsachtige planeten met een vast oppervlak die zich in banen rondom andere sterren bevinden met een massa groter dan de Aarde maar kleiner dan die van Uranus of Neptunus.

Exoplaneet heeft vier zonnen

maandag, 15 oktober 2012 20:56

Twee amateurs, Kian Jek uit San Fransisco en Robert Gagliano uit Arizona, hebben met behulp van de website 'planethunters.org' een exoplaneet ontdekt die deel uitmaakt van een viervoudig stersysteem. De planeet, PH-1, heeft een massa vermoedelijk tussen de twintig en vijftig aardmassa’s en is 5 000 lichtjaar van de Aarde verwijderd.

Exoplaneet bevat wellicht veel diamant

vrijdag, 12 oktober 2012 00:38

Wetenschappers van de universiteit van Yale hebben een sterk vermoeden dat de exoplaneet 55 Cancri e voor een groot deel bestaat uit diamant. Deze exoplaneet is tweemaal zo groot als de Aarde en heeft een massa die acht maal zo groot is als onze planeet. Hierdoor behoort deze exoplaneet officieel ook tot de 'superaardes'.

Spitzer ontdekt kleine hete exoplaneet

donderdag, 19 juli 2012 11:28

Astronomen hebben met behulp van de Amerikaanse Spitzer ruimtetelescoop een exoplaneet ontdekt die mogelijk veel kleiner is dan de Aarde. Het kleine hemellichaam zou slechts tweederde zo groot zijn als onze planeet (diameter van 8 400 kilometer). De kandidaat exoplaneet kreeg de naam 'UCF-1.01' en bevindt zich op slechts 33 lichtjaar van ons vandaan. Hierdoor krijgt dit hemellichaam ook meteen te eretitel van meest nabije aard-achtige exoplaneet.

Eindelijk een HARPS voor het noordelijk halfrond

vrijdag, 02 maart 2012 01:33

Na jaren van speculatie zijn astronomen op het Roque de los Muchachos observatorium (ORM) (Canarische eiland La Palma: 28°.4 latitude hoogte 2400m) met de voorbereidingen begonnen om de HARPS-North te installeren op de 3,58 m Galilei-telescoop. Vooreerst werd de 4,20 m William Herschel telescoop geselecteerd voor dit apparaat maar uiteindelijk koos het HARPS-team van de Universiteit van Genève voor de Telescopio Nazionale Galileo (TNG).

Astronomen ontdekken 'nabije' en mogelijk 'leefbare' exoplaneet Hot!

donderdag, 02 februari 2012 14:45

Een internationaal team van sterrenkundigen en wetenschappers hebben met behulp van ondermeer de Kecktelescoop op Hawaii een exoplaneet ontdekt die mogelijk 'leefbaar' kan zijn. De planeet draait om de ster Gliese 667C en bevindt zich slechts 22 lichtjaar van de Aarde.

Kepler ontdekt elf planetenstelsels Hot!

donderdag, 26 januari 2012 19:47

De Amerikaanse Kepler ruimtetelescoop blijft astronomen verbazen. De planetenjager heeft maar liefst elf nieuwe planetenstelsels aan zijn lijst van ontdekkingen toegevoegd. Alles samen bevatten deze stelsels minstens 26 exoplaneten. Hierdoor is het aantal ontdekte Kepler-planeten in één keer verdubbeld.

Astronomen ontdekken drie kleine exoplaneten Hot!

donderdag, 12 januari 2012 04:24

Op de winterbijeenkomst van de American Astronomical Society in Texas hebben Amerikaanse astronomen van het California Institute of Technology bekend gemaakt dat ze buiten ons zonnestelsel drie kleine planeten hebben ontdekt die alledrie rond een rode dwerg cirkelen. De drie planeten zijn de kleinste exoplaneten die tot op heden ontdekt werden.

Dit gebeurde vandaag in 1958