De Aarde

NASA publiceert wereldkaart met daarop het aantal bliksems

dinsdag, 07 april 2015 21:07

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft een wereldkaart vrijgegeven met daarop het aantal bliksemontladingen. In tegenstelling tot een oude gezegde dat zegt dat bliksem nooit tweemaal inslaat op dezelfde plaats blijkt uit jarenlange metingen afkomstig van satellieten dat bepaalde regio's zeer vaak bliksemontladingen kennen.

Hebben wetenschappers grote inslagkrater ontdekt op Antarctica?

maandag, 12 januari 2015 18:37

Wetenschappers hebben op Antarctica mogelijk sporen ontdekt van een grote meteorietinslag. Zo heeft men op het verlaten ijslandschap een twee kilometer brede cirkel ontdekt die mogelijk in 2004 is ontstaan toen een ruimtesteen is neergekomen op Antarctica. Twee onderzoeken wijzen alvast in de richting van een meteoriet.

Nicaragua getroffen door kleine meteoriet Hot!

maandag, 08 september 2014 00:00

Afgelopen weekend zijn de inwoners van de Nicaraguaanse hoofdstad Managua opgeschrikt door een krachtige explosie die wellicht werd veroorzaakt door een inslag van een kleine meteoriet. Aangezien de meteoriet neerkwam in een bosachtig gebied vielen er geen slachtoffers en bleef de materiële schade beperkt.

Bodemvochtigheid meten vanuit de ruimte

zaterdag, 26 juli 2014 00:00

De voorbije winter en lente in België waren opvallend warm en droog. Mei en juni 2014 gaan zelfs de geschiedenis in als wereldwijd de warmste maanden sinds het begin van de meteorologische waarnemingen. Misschien heb je zelf ook al in je tuin gestaan en je afgevraagd hoe je sommige planten in leven kon houden?

Nóg meer Groenlands ijs

maandag, 02 juni 2014 00:00

De poolkappen op aarde zijn het onderwerp van wetenschappelijke studie sinds de expeditie van Adrien de Gerlache naar Antarctica in 1897. Dankzij de Internationale Pooljaren in 1957 en 2007 raakten de geheimen van de poolgebieden ontsluierd. We weten dat Antarctica en Arctica een verschillende evolutie kennen. Antarctica is een continent omgeven door een poolzee. Arctica is daarentegen een bevroren poolzee omgeven door het Euraziatisch en Amerikaans continent.

Planetoïden botsen vaker met de Aarde dan gedacht Hot!

donderdag, 24 april 2014 00:00

Tijdens een persconferentie in Seattle, die op 22 april 2014 werd georganiseerd door de B612 Foundation, werd bekend gemaakt dat de Aarde gemiddeld eens om de zes maanden in botsing komt met een kleine planetoïde. Dit aantal ligt veel hoger dan tot nu toe werd gedacht.

Lichtgevende maïs

woensdag, 09 april 2014 00:00

In Jalhay, nabij Luik, vergaapten de afgelopen maanden honderden gelovigen en enkele wetenschappers zich aan een lichtgevend Mariabeeld. Ondertussen is de oorzaak van het groen oplichtend beeld reeds verklaard als een chemisch proces. Voor al die mensen die zo graag van lichtgevende beelden houden, is er nu misschien een spectaculair alternatief.

Zak eens lekker door...

dinsdag, 18 maart 2014 00:00

Elk jaar verschijnt in het nieuws wel eens een melding van de vorming van een zinkgat. Plots zakt de grond onder je voeten weg en er vormt zich een diep gat. De bovenste bodemlagen zijn dan in een onderliggende grot gestort. Wanneer dat in een natuurrijk gebied gebeurt zoals op de foto is weergegeven, is dat niet zo heel erg. Het kan dan zelfs een verrijking zijn van de landschappelijke en biologische diversiteit. Maar wanneer het in een stedelijk gebied gebeurt, zoals enkele jaren geleden in Guatemala City, dan zijn de gevolgen veel erger. Hele huizen kunnen in een zinkgat verdwijnen.

Warm rivierwater in Arctica

zondag, 16 maart 2014 00:00

Het afsmelten van het noordpoolijs is al enkele jaren in een drastisch tempo aan het versnellen. De ijsdikte neemt af en het drijvend ijs kent een steeds kleinere oppervlakte tijdens de noordelijke zomers. Dit proces is ook voor het weer in België belangrijk. De globale energieverdeling begint te veranderen, waardoor de luchtdrukgebieden en de straalstroom boven ons land geografisch verschoven zijn. En dat kan leiden tot weertypes die wij minder gewoon zijn.

Bestrijding van de verdroging in Californië

dinsdag, 04 maart 2014 22:30

Van 2007 tot 2011 heeft NASA in de San Joaquin Valley in Californië de bodembeweging gemeten. Daaruit bleek dat het grondwaterpeil stelselmatig daalde. Door gebrek aan sneeuwval of regen, kent het noorden van Californië ook nu weer een extra dorstig landschap. 2014 zal zelfs het droogste jaar worden, waarbij 100% van de staat door droogte wordt geraakt.

In het Australische Perkes wordt de 64 meter grote schotelantenne van het Australian National Radio Astronomy Observatory in gebruik genomen. Deze schotelantenne werd in in 1969 ook gebruikt voor het doorsturen van de eerste videobeelden van de Apollo 11 Maanlanding. Later werd deze schotelantenne ook gebruikt voor het volgen van belangrijke onbemande ruimtemissies zoals Voyager, Giotto, Galileo en Cassini-Huygens. Foto: Ian Sutton