Artistieke impressie van een planetoïde die opbrandt in de atmosfeer van de Aarde

Tijdens een persconferentie in Seattle, die op 22 april 2014 werd georganiseerd door de B612 Foundation, werd bekend gemaakt dat de Aarde gemiddeld eens om de zes maanden in botsing komt met een kleine planetoïde. Dit aantal ligt veel hoger dan tot nu toe werd gedacht.

De B612 Foundation komt tot deze conclusie aan de hand van gegevens afkomstig van de Nuclear Test Ban Treaty Organisation. Deze organisatie gaat met behulp van speciale sensoren op zoek naar dampkringexplosies die zouden kunnen veroorzaakt worden door illegale kernproeven. Tussen 2000 en 2013 werden uiteindelijk 26 van dergelijke explosies geregistreerd die allemaal werden veroorzaakt door kosmische inslagen. Opmerkelijk is dat niemand deze planetoïden van tevoren heeft zien aankomen. Dit wil dus zeggen dat gemiddeld om de zes maanden een planetoïde van enkele meters groot botst met de Aarde. In de meeste gevallen exploderen deze kosmische rotsblokken op grote hoogte waarbij tussen de 1 en 600 kiloton aan energie vrijkomt. Ter vergelijking: bij de atoombom op Hiroshima kwam er 15 kiloton energie vrij. Bij de inslag boven het Russische Tseljabinsk begin 2013 kwam er 600 kiloton energie vrij en raakten meer dan duizend mensen gewond. Op basis van deze nieuwe gegevens vermoeden wetenschappers dat de Aarde eens om de 100 jaar getroffen wordt door een planetoïde die groot genoeg is om een volledige stad te verwoesten. Hiervoor is een energie nodig van een paar megaton. Doordat uiteindelijk het aardoppervlak niet helemaal is bewoond, komt naar schatting gemiddeld eens om de 25 000 jaar een zogeheten 'city killer' voor. De B612 Foundation werd in 2002 opgericht door ondermeer de gewezen NASA astronaut Ed Lu en werkt momenteel aan een ruimtetelescoop die zoveel mogelijk planetoïden in ons zonnestelsel moet in kaart brengen.

Medebeheerder & hoofdredacteur van Spacepage.Oprichter & beheerder van Belgium in Space.Ruimtevaart & sterrenkunde redacteur.

Dit gebeurde vandaag in 1981