Chinese ruimtevaarders keren na drie maanden terug naar de aarde

vrijdag, 17 september 2021 11:17

De eerste drie bewoners van het Chinese ruimtestation Tianhe zijn op vrijdag 17 september 2021 veilig teruggekeerd naar de aarde. Nie Haisheng, Liu Boming en Tang Hongbo keerden met hun Shenzhou 12 ruimtevaartuig terug naar de aarde waarna ze landde in de verlaten Gobiwoestijn in Mongolië. De drie Chinese ruimtevaarders, ook wel 'taikonauten' genoemd, werden op 16 juni 2021 gelanceerd met een Long March 2F raket waarna ze zeven uur later aankwamen bij het nieuwe Chinese ruimtestation Tianhe. Tijdens hun drie maanden lange verblijf aan boord van het ruimtestation Tianhe werden twee ruimtewandelingen uitgevoerd en werden tal van wetenschappelijke experimenten uitgevoerd.

SpaceX brengt vier burgers succesvol in de ruimte!

donderdag, 16 september 2021 08:10

Vanop het Kennedy Space Center in Florida heeft het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX in de nacht van 15 op 16 september 2021 met succes voor het eerst vier burgers in een baan om de aarde gebracht. De Crew Dragon ruimtecapsule werd met behulp van een Falcon 9 raket in een lage baan om de aarde gebracht en zal daar nu een drietal dagen blijven rondcirkelen waarna de capsule moet terugkeren naar de aarde. Voor het eerst in de geschiedenis van de bemande ruimtevaart bestaat een crew van een ruimtecapsule uit enkel maar burgers en geen beroepsruimtevaarders. Deze historische ruimtemissie kreeg de naam 'Inspiration4' en werd gecharterd door de Amerikaanse miljardair Jared Isaacman die ook gezagvoerder is van deze ruimtevlucht.

Volg LIVE de lancering van de Inspiration4 Mission! Hot!

woensdag, 15 september 2021 11:37

Indien alles verloopt zoals gepland gaat het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX in de nacht van 15 op 16 september 2021 een Crew Dragon ruimtecapsule lanceren met aan boord voor het eerst vier burgers. Deze bijzondere bemande ruimtevlucht kreeg de naam 'Inspiration4' en wordt gecharterd door de Amerikaanse miljardair Jared Isaacman die eveneens deel uitmaakt van de bemanning. De Inspiration4 ruimtemissie zal ongeveer drie dagen duren en voor het eerst sinds het Space Shuttle ruimteprogramma zal een Amerikaans bemand ruimtevaartuig niet koppelen met het internationale ruimtestation ISS maar cirkelen in een baan om de aarde op een hoogte van ongeveer 590 kilometer. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Inspiration4: 's werelds eerste gecharterde ruimtevlucht! Hot!

woensdag, 15 september 2021 10:45

Indien alles verloopt zoals gepland gaat het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX in de nacht van 15 op 16 september 2021 een Crew Dragon ruimtecapsule lanceren met aan boord voor het eerst vier ruimtetoeristen. Deze bijzondere bemande ruimtevlucht kreeg de naam 'Inspiration4' en wordt gecharterd door de Amerikaanse miljardair Jared Isaacman die eveneens deel uitmaakt van de bemanning. De Inspiration4 ruimtemissie zal ongeveer drie dagen duren en voor het eerst sinds het Space Shuttle ruimteprogramma zal een Amerikaans bemand ruimtevaartuig niet koppelen met het internationale ruimtestation ISS maar gewoon cirkelen in een baan om de aarde op een hoogte van ongeveer 590 kilometer.

NASA's Perseverance Rover verzamelt puzzelstukjes van de geschiedenis van Mars

dinsdag, 14 september 2021 10:45

NASA's Perseverance Mars rover heeft met succes zijn eerste paar rotsmonsters verzameld, en wetenschappers krijgen nu al nieuwe inzichten in de regio. Na het verzamelen van het eerste monster, "Montdenier" genaamd, op 6 september, verzamelde het team een tweede monster, "Montagnac", van hetzelfde gesteente op 8 september. Analyse van de rotsen waaruit de Montdenier en Montagnac monsters zijn genomen en van de vorige bemonsteringspoging van de rover kan het team helpen de tijdlijn van het verleden van het gebied samen te stellen, dat werd gekenmerkt door vulkanische activiteit en perioden van aanhoudend water.

ESO maakt beste opnamen tot nu toe van vreemde ‘hondenkluif’-planetoïde

donderdag, 09 september 2021 13:06

Met behulp van de Very Large Telescope (VLT) van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) heeft een team van astronomen nieuwe opnamen gemaakt van de planetoïde Kleopatra. Dat heeft de meest detailrijke foto’s tot nu toe opgeleverd van deze merkwaardig gevormde planetoïde, die op een hondenkluif lijkt. Het nieuwe onderzoek levert aanwijzingen op over hoe deze planetoïde, en de twee manen die eromheen draaien, zijn ontstaan.

James Webb Space Telescope gaat op 18 december de ruimte in Hot!

woensdag, 08 september 2021 17:06

NASA is van plan de James Webb-ruimtetelescoop op 18 december 2021 in een baan om de aarde te brengen om de komende tien jaar te dienen als het belangrijkste observatorium voor de diepe ruimte. Het agentschap heeft de nieuwe streefdatum voor de lancering vastgesteld in samenwerking met Arianespace, nadat Webb onlangs met succes zijn strenge testregime had voltooid, een belangrijk keerpunt voor de missie.

Duizendste aardscheerder waargenomen met behulp van radar Hot!

maandag, 06 september 2021 16:29

Zeven dagen na deze historische mijlpaal bracht een enorme antenne bij NASA's Deep Space Network Goldstone-complex een ander, veel groter object in beeld. Op 14 augustus 2021 passeerde een kleine asteroïde (NEA) genaamd 2021 PJ1 onze planeet op een afstand van ongeveer 1,7 miljoen kilometer. Tussen 20 en 30 meter breed vormde de recent ontdekte asteroïde geen bedreiging voor de aarde. Maar de nadering van deze asteroïde was historisch en markeerde de 1000ste NEA die in iets meer dan 50 jaar door planetaire radar werd waargenomen.

M77, ook gekend als NGC 1086, is een opvallend Seyfertsterrenstelsel in het sterrenbeeld Cetus (Walvis). Seyfertsterrenstelsels zijn spiraalstelsels met een heel heldere kern. M77 is het enigste Seyfertstelsel dat werd…