vrijdag, 10 mei 2013 12:58

Koelsysteem ISS lekt

Het internationale ruimtestation ISS Het internationale ruimtestation ISS Foto: NASA

Ruimtevaarders aan boord van het internationale ruimtestation ISS hebben een lek ontdekt in het koelsysteem. De huidige bemanning aan boord van het ruimtestation merkte donderdag op dat er kleine deeltjes ammoniak wegdrijven van het ISS wat wijst op een lek. De ruimtevaarders zijn nooit in gevaar geweest.

Vloeibare ammoniak wordt aan boord van het internationale ruimtestation ISS gebruikt om warmte, dat afkomstig is van elektronische apparatuur, naar de ruimte af te voeren. In 2007 werd in hetzelfde koelsysteem ook al eens een lek ontdekt. Ingenieurs vermoeden dan ook dat het oude lek opnieuw is opgedoken maar dat het ditmaal groter is. Om het huidige lek te herstellen, moet men wellicht een deel van het koelsysteem uitschakelen en is misschien ook een ruimtewandeling nodig. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA onderzoekt momenteel wat er gaat gebeuren en benadrukt dat er reservesystemen zijn die het getroffen koelsysteem kunnen vervangen. NASA heeft ook laten weten dat het probleem ernstig is maar er geen enkel gevaar is voor de bemanning. Momenteel werken en leven er aan boord van het ISS zes ruimtevaarders. De huidige gezagvoerder van het ruimtestation is de Canadese ruimtevaarders Chris Hadfield.

De Engelse astronoom Jeremiah Horrocks beschrijft vanuit zijn huis in Much Hoole in Engeland als eerste de observatie van een Venusovergang. Tijdens een Venusovergang schuift de planeet Venus, vanaf de Aarde gezien, voor de Zon langs. Dit verschijnsel kunnen we enkel zien bij binnenplaneten en is voor astronomen van groot belang aangezien zij hiermee de omvang van het zonnestelsel kon bepalen.

M37, ook gekend als NGC 2099, is een grote open sterrenhoop in het sterrenbeeld Auriga (Voerman) dat een 500-tal leden telt. De leeftijd van deze sterrenhoop, die zich op een…