NGC 7009

NGC 7009 NGC 7009 Foto: Antilhue

NGC 7009 is een prachtige planetaire nevel die ook gekend is onder de naam 'Saturnusnevel'. Het object dankt zijn bijnaam doordat dit bij kleine vergrotingen lijkt op de planeet Saturnus. Dit deep-sky object is gelegen in het sterrenbeeld Aquarius (Waterman) en heeft magnitude 8.1. De Saturnusnevel ligt niet ver van de Messierobjecten M72 en M73 en kan door zijn uitzonderlijke vorm (bij hogere vergrotingen) makkelijk gevonden worden. Deze planetaire nevel ligt 2 400 lichtjaar van de Aarde en werd op 7 september 1782 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel.

Sterrenbeeld: Aquarius

• DEC: -11°21'

Aquarius

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de Russische Prognoz 6 satelliet in de ruimte gebracht. Vanuit zijn hoge elliptische baan om de Aarde voert dit ruimtetuig onderzoek uit naar het effect van straling van de Zon op de magnetosfeer.

M96 is de helderste van een kleine groep sterrenstelsels die samen de Leo-1 groep vormen in het sterrenbeeld Leo (Leeuw). Ook M95 en M105 behoren tot dezelfde cluster. Het spiraalvormig…