NGC 6543

(1 Stem)
NGC 6543 NGC 6543 Foto: Y. Goryachko / M. Abgarian / K. Morozov

De prachtige planetaire nevel NGC 6543 is terug te vinden in het sterrenbeeld Draco (Draak) en staat ook bekend als 'Cat's Eye Nebula' (Kattenoognevel). Planetaire nevels ontstaan wanneer oudere, lichte sterren op het einde van hun leven materie van hun buitenzijde wegblazen. Astronomen vermoeden dat ongeveer duizend jaar geleden een dubbelster deze nevel heeft veroorzaakt. Dit zou de complexe structuur van de nevel kunnen verklaren. Met een magnitude van 8.1 is het een vrij helder deep-sky object aan de nachtelijke hemel. De centrale ster, een witte dwerg, is echter wel vrij moeilijk waar te nemen aangezien deze magnitude 11.2 heeft. NGC 6543 bevindt zich op een afstand van 3 000 lichtjaar van de Aarde en het object werd in februari 1786 ontdekt door William Herschel. Dit was tevens ook de eerste planetaire nevel waarvan men zijn spectrum uitvoerig onderzocht (1864).

Sterrenbeeld: Draco