NGC 7023

(1 Stem)
NGC 7023 NGC 7023 Foto: Dark Horse Observatory

NGC 7023 is een prachtig deep-sky object dat eigenlijk bestaat uit twee objecten. Zo bestaat dit object uit een open sterrenhoop (NGC 7023) die zich in een reflectienevel bevindt (LBN 487). De nevel zelf kreeg ook de bijnaam 'Irisnevel' en wordt prachtig opgelicht door de centrale ster HD200775. NGC 7023 kunnen we terugvinden in het sterrenbeeld Cepheus en bevindt zich op een afstand van 1 300 lichtjaar van de Aarde. De Irisnevel heeft een omvang van ongeveer zes lichtjaar en meet aan de sterrenhemel 18 x 18 boogminuten. Doordat de nevel zich 3,5 graden ten zuidwesten van de heldere ster Alphirk (Beta Cephei) bevindt, kunnen we dit object dan ook makkelijk terugvinden. De open sterrenhoop in deze nevel, ook wel 'Collinder 427' genoemd, bevindt zich in het westelijk en donkerder gedeelte van de Irisnevel. Bij goede omstandigheden (donkere locatie en geen storend maanlicht) kan men de Irisnevel al waarnemen met een 15 centimeter telescoop. Grotere telescopen tonen dan weer de open sterrenhoop. Dit deep-sky object werd in 1794 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel.

Sterrenbeeld: Cepheus
Magnitude: 6,8

Cepheus

Dit gebeurde vandaag in 1955

In New Jersey overlijdt op 76-jarige leeftijd Albert Einstein. Hij wordt algemeen gezien als één van de belangrijkste natuurkundigen uit de geschiedenis en is vooral bekend geworden door het opstellen van de relativiteitstheorie. In het algemeen wordt 1905 als het vruchtbaarste jaar in Einsteins wetenschappelijke leven beschouwd. De meeste natuurkundigen zijn het erover eens dat drie van deze artikelen (over de Brownse beweging, het foto-elektrisch effect en de speciale relativiteitstheorie) elk een Nobelprijs waard zouden zijn.

M19, ook gekend als NGC 6273, is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Ophiuchus. Opvallend is dat deze bolhoop zich, in tegenstelling tot de meeste anderen, zich heel dicht bij…