NGC 7000

NGC 7000 NGC 7000

NGC 7000 is een prachtige emissienevel in het sterrenbeeld Cygnus (Zwaan). Deze nevel kreeg ook de bijnaam 'The North America Nebula'. Zijn bijnaam heeft het object te danken aan zijn sterke gelijkenis met het Noord-Amerikaanse continent. Het hele object is gigantisch groot. Zo beslaat NGC 7000 een gebied aan de nachtelijke hemel dat viermaal zo groot is als een Volle Maan. De nevel werd op 24 oktober 1786 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel.

Sterrenbeeld: Cygnus
Magnitude: 4

Cygnus

Eén van de grote misverstanden rond dit object is dat het niet zichtbaar is voor het menselijk oog. Niets is minder waar! Op een donkere plek kan je deze interstellaire gaswolk al zien met een binoculair. Zeker is dat je met behulp van een grote telescoop en een lage vergroting deze nevel in al zijn pracht kan bewonderen. NGC 7000 kan makkelijk worden teruggevonden aan de sterrenhemel aangezien het zich dicht bij de ster Deneb bevindt. Onder astrofotografen is NGC 7000 een zeer gelieft object. Niet ver van NGC 7000 ligt IC 5070, de zogenaamde 'Pelikaannevel'.

De Italiaanse sterrenkundige Annibale de Gasparis ontdekt vanuit Napels de planetoïde 10 Hygiea. De ruimterots Hygiea is de op vier na grootste planetoïde in de planetoïdengrodel en heeft een gemiddelde diameter van ongeveer 400 kilometer. Hygiea draait in iets meer dan vijf en een half jaar rond de zon in een ellipsvormige baan. Ze bevindt zich gemiddeld ongeveer 3,2 astronomische eenheden van de zon, in de buitenste delen van de planetoïdengordel. Deze planetoïde behoort tot de C-type planetoïden wat betekent dat ze rijk is in koolstof en koolstofhoudend materiaal en een zeer donker oppervlak heeft. Ook zijn waterhoudende mineralen ontdekt, die erop wijzen dat in het verleden de temperatuur hoog genoeg moet zijn geweest om waterijs te doen smelten.

M58 is één van de vier balkspiraalstelsels in de bekende catalogus van de Franse kometenjager Charles Messier. Dit sterrenstelsel is ook lid van de bekene Virgocluster waarin zich tal van…