NGC 6781
Foto: Misti Mountain Observatory

De prachtige planetaire nevel NGC 6781 in het sterrenbeeld Aquila (Arend) is van magnitude 12 en heeft vanaf Aarde gezien een grootte van 1,8 boogminuten. Het bijna perfect ronde deep-sky object van gas wordt verstoord in het noorden door nabij gelegen sterren waardoor deze regio vrij diffuus lijkt. De centrale ster, die deze nevel heeft veroorzaakt, is van magnitude 16. Het hemelobject werd op 30 juli 1788 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel. Om deze planetaire nevel te kunnen waarnemen, heb je minstens een 20 cm telescoop nodig en zeer goede omstandigheden (geen lichtpollutie).

Sterrenbeeld: Aquila
Magnitude: 12

• 19h 18m
  • +06° 32'

Aquila

Medebeheerder & hoofdredacteur van Spacepage.Oprichter & beheerder van Belgium in Space.Ruimtevaart & sterrenkunde redacteur.

De Amerikaanse Apollo 14 ruimtecapsule, met aan boord de drie astronauten Alan B. Shepard, Stuart A. Roosa en Edgar D. Mitchell landt na een geslaagde reis naar de Maan in Stille Oceaan waarna de astronauten worden opgepikt door het Amerikaanse marineschip USS New Orleans. De drie astronauten begonnen op 31 januari 1971 aan hun missie en keerden terug naar de Aarde met ongeveer 43 kilogram aan Maanstenen. Foto: NASA