NGC 7293

(1 Stem)
NGC 7293 NGC 7293 Foto: Leendert Belonje

NGC 7293 is een prachtige planetaire nevel in het sterrenbeeld Aquarius (Waterman) van magnitude 7.3. Deze planetaire nevel is ook bekend onder de namen 'Helixnevel' en 'Eye of God' en staat op een afstand van 700 lichtjaar van de Aarde. Hierdoor is NGC 7293 de meest nabij gelegen planetaire nevel. De centrale ster in NGC 7293 is van magnitude 12. Astronomen verwachten dat onze eigen ster, de Zon, een gelijkaardige fase zal doormaken als de ster die NGC 7293 heeft veroorzaakt. Dit deep-sky object wordt door velen in gebieden met veel lichtpollutie waargenomen als een schijf met een donkerder midden zonder veel details. NGC 7293 werd in 1824 ontdekt door de Duitse astronoom Karl Ludwig Harding.

De Helixnevel is een object dat al meermaals werd bestudeerd door grote ruimtetelescopen. De straling van NGC 7293 die te zien is in infrarode opnamen, gemaakt met de Spitzer Ruimtetelescoop, komt hoofdzakelijk van het moleculaire waterstofgas dat zich in deze nevel bevindt. Dit gas blijkt vol klonten te zitten, welke duizenden komeetachtige knopen vormen die elk ongeveer tweemaal de afmeting van ons zonnestelsel hebben. De staart van deze 'klonten' is minstens 26 keer zo lang als ons zonnestelsel.

Sterrenbeeld: Aquarius

AquariusNGC 7293 De prachtige Helixnevel gezien door de Hubble Space Telescope - Foto: NASA / ESA

Dit gebeurde vandaag in 2009

Op het Canarische eiland La Palma wordt de Gran Telescopio Canarias plechtig ingehuldigd door koning Juan Carlos I van Spanje. De spiegeltelescoop heeft diameter van 10,4 meter en bevindt zich op het 2400 meter hoge Observatorium Roque de los Muchachos waar zich ook tal van andere telescopen op bevinden. Het kostte zeven jaar en 130 miljoen euro om hem te bouwen. Het project project is een samenwerkingsverband van verschillende instituten uit Spanje, Mexico en de Universiteit van Florida.

M15, ook gekend als NGC 7078, is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Pegasus met een werkelijke diameter van ongeveer 87 lichtjaar. Over de afstand bestaat nog enige discussie, waarschijnlijk…