(1 Stem)
Lancering van een LauncherOne raket. Lancering van een LauncherOne raket. Foto: Virgin Orbit

LauncherOne is een tweetraps raket die werd ontwikkeld door het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Virgin Orbit. Opvallend aan de LauncherOne raket is dat deze niet gelanceerd wordt vanop aarde maar wel vanop een hoogte van ongeveer elf kilometer. Zo wordt deze raket onderaan de vleugel van een aangepaste Boeing 747-400 tot op dergelijke hoogte gebracht waarna de LauncherOne raket losgekoppeld en gelanceerd wordt. LauncherOne werd speciaal ontwikkeld om kleinere satellieten, tot ongeveer 300 kilogram, tot in een lage baan om de aarde te brengen en dit tegen een kostprijs van 12 miljoen dollar. Doordat deze raket geen echte lanceerbasis nodig heeft, kan deze onderaan de Boeing 747-400 vertrekken vanop tal van verschillende locaties over de hele wereld. Leer hier alles over de LauncherOne raket in deze handige infofiche!

Technische gegevens LauncherOne raket

Laadvermogen (LEO): 500 kg
Laadvermogen (SSO): 300 kg
Eerste lancering: 25 mei 2020
Kostprijs: 12 miljoen dollar
Lanceerbasis: Mojave Air and Space Port (USA)
Bestemd voor bemande missies: Neen

De LauncherOne raket - Foto: Virgin Orbit

LauncherOne
De LauncherOne raket onderaan de vleugel van een Boeing 747 vliegtuig - Foto: Virgin Orbit

Assemblage van de LauncherOne raket - Foto: Virgin Orbit

Meer in deze categorie: « Long March 7 Epsilon »

Dit gebeurde vandaag in 1949

Op het Palomar-observatorium in de Amerikaanse staat Californië wordt in het bijzijn van ondermeer Edwin Powell Hubble de 200-inch Hale Telescope voor het eerst naar de sterren gericht. De hoofdspiegel van deze telescoop heeft een diameter van 5,08 meter waardoor deze telescoop op dat moment tweemaal zo groot was als de Hookertelescoop van het Mount Wilson-observatorium. De revolutionaire Hale telescoop werd genoemd naar de Amerikaanse astronoom George Ellery Hale die de telescoop ontwierp en de bouw ervan leidde. Tot 1976 was dit de grootste telescoop op Aarde. Vandaag de dag wordt deze telescoop nog steeds gebruikt voor astronomisch onderzoek.

M11 is een van de rijkste en compactste open sterrenhopen die de Melkweg rijk is. In het totaal zou deze cluster, die zich in het sterrenbeeld Scutum (Schild) bevindt, meer…