VVS Deep-Sky Atlas

De VVS Deep-Sky Atlas is zeker geen boek om 's avonds gezellig voor het haardvuur te lezen met een glaasje wijn (of iets anders), maar eerder een handig hulpmiddel bij het voorbereiden van waarnemingen. Het boek geeft een overzicht van de belangrijkste objecten die waarneembaar zijn met middelmatige tot grote telescopen aan onze sterrenhemel.

Elk hoofdstuk omvat één sterrenbeeld, alfabetisch gerangschikt. Dit maakt het opzoeken van een bepaald object zeer gemakkelijk. Eerst krijg men een kaartje voorgeschoteld van het sterrenbeeld, met daarop de belangrijkste objecten aangeduid. Vervolgens staat er een lijst met daarin de meeste objecten in het desbetreffende sterrenbeeld. Dit kan gaan om slechts één of twee objecten, maar ook om vele tientallen zoals in de sterrenbeelden Ursa Major of Virgo. Na het overzicht volgt gedetailleerde informatie over de belangrijkste objecten in het sterrenbeeld. Zo krijgt men een paginalange geschiedenis van Messier 31 of 'de Andromedanevel' voorgeschoteld samen met nog verschillende waarnemingen met talloze instrumenten. Elk van deze artikels is nog eens rijkelijk geïllustreerd met foto's van astrofotografen van over de hele wereld. Kortom, een schat aan informatie voor zowel beginnende als gevorderde waarnemers. Tot slot, op het einde van het boek vind je nog een overzicht van de alle objecten die in het boek vermeld zijn gerangschikt volgens NGC, Messier, IC of ander nummer.

Auteurs

Het boek werd geschreven door 3 zeer ervaren waarnemers, namelijk John Steenkamp, Leo Aerts en Luc Vanhoeck. Deze twee laatsten zijn enkele keren werkgroepleider geweest van verschillende werkgroepen binnen de Vlaamse Vereniging voor Sterrenkunde (VVS).

Dit gebeurde vandaag in 1802

De Duitse astronoom Heinrich Wilhelm Matthias Olbers ontdekt de planetoïde 2 Pallas. Dit was de tweede planetoïde die ooit werd ontdekt. De planetoïde 2 Pallas beweegt zich in een baan om de Zon op een afstand van ongeveer 416 miljoen kilometer en is ongeveer 550 kilometer groot. Deze ruimterots werd genoemd naar Pallas uit de Griekse mythologie, de dochter van Zeus en beschermgodin van de stad Athene. Foto: NASA

Steun Spacepage

23%