Piscis Austrinus - Piscis Australus - Zuidervis

Sterrenbeelden aan de sterrenhemel. Sterrenbeelden aan de sterrenhemel. Foto: Babak Tafreshi

Een sterrenbeeld is een verzameling sterren die ogenschijnlijk een figuur vormen wanneer we deze sterren met denkbeeldige lijnen verbinden. Vanop aarde lijken deze sterren die een sterrenbeeld vormen dicht bij elkaar te staan maar in het heelal bevinden deze sterren zich vele lichtjaren van elkaar. Sterrenbeelden hebben een rijke geschiedenis en hebben veelal namen gekregen die afkomstig zijn uit de Griekse of Romeinse mythologie of van dieren. de huidige indeling van de sterrenbeelden is voornamelijk gebaseerd op de sterrenatlas die in 1603 werd uitgegeven door de Duitse sterrenkundige Johannes Bayer. In dit artikel bespreken we het minder bekende sterrenbeeld Zuidervis (Piscis Austrinus).

Het sterrenbeeld Zuidervis (Piscis Austrinus) bevindt zich aan de zuidelijke sterrenhemel en in grootte is Piscis Austrinus het 60ste sterrenbeeld. De naam 'Piscis Austrinus' is Latijn voor 'zuidelijke vis' maar het sterrenbeeld wordt soms ook wel aangeduid als 'Piscis Australis'. Dit sterrenbeeld is vanaf de breedte van de Benelux vrij slecht te zien omdat het nooit ver boven de zuidelijke horizon uitkomt. Piscis Austrinus is een van de 48 klassieke sterrenbeelden van Ptolemeus.

Piscis Austrinus was oorspronkelijk het enige sterrenbeeld dat een vis voorstelde, het sterrenbeeld Pisces werd pas later Vis.

Piscis Austrinus

• Capricornus
  • Microscopium
  • Grus
  • Sculptor
  • Aquarius

Het sterrenbeeld Zuidervis bestaat vooral uit zwakke sterren. De helderste ster, Alpha Pisces Austrini, kennen we ook onder de naam 'Fomalhaut' en heeft een helderheid van magnitude 1,1. Fomalhaut is een jonge ster, ongeveer 100 miljoen jaar oud, en heeft een massa van tweemaal de massa van de Zon. Fomalhaut is één van de helderste sterren aan de nachtelijke hemel. Deze ster bevindt zich op een afstand van 25,1 lichtjaar van de Zon en rond de ster Fomalhaut werd in 1983 door de Nederlands-Amerikaanse satelliet IRAS een torusvormige schijf van stof rond de ster ontdekt. Deze schijf wordt soms de 'Kuipergordel van Fomalhaut' genoemd.

Welke andere objecten zijn er te vinden in Piscis Austrinus?

In het sterrenbeeld Zuidervis (Piscis Austrinus) kunnen we geen deep-sky objecten uit de bekende Messierlijst terugvinden maar toch kent dit sterrenbeeld wel enkele interessante objecten. Zo bevindt zich in dit sterrenbeeld het spiraalvormig sterrenstelsel NGC 7172 dat een visuele helderheid heeft van magnitude 11,9 en zich op een afstand van ongeveer 103 miljoen lichtjaar bevindt. Het sterrenstelsel behoort samen met NGC 7173, NGC 7174 en NGC 7176 tot de cluster HGC 90 (Hicksons Compact Group). Naast NGC 7172 kunnen we in het sterrenbeeld Zuidervis ook het Seyfert sterrenstelsel NGC 7314 waarnemen. Dit sterrenstelsel heeft een visuele helderheid van magnitude 11,9 en heeft een schijnbare grootte van 4,6' bij 2,0'. Dit deep-sky object ligt 50 miljoen lichtjaar van de Aarde verwijderd en werd op 29 juli 1834 ontdekt door de Britse astronoom John Herschel.

NGC 7314 in het sterrenbeeld Zuidervis - Foto: Wikipedia

Overlijden van de Britse astronoom en wiskundige John Couch Adams. Hij is vooral bekend geworden omdat hij het bestaan en de positie van de planeet Neptunus wist te voorspellen aan de hand van wiskundige berekeningen. Hij deed zijn berekeningen aan de hand van afwijkingen in de baan van Uranus, gecombineerd met de wetten van Kepler en Newton. Dezelfde berekeningen werden ongeveer op hetzelfde moment gedaan door Urbain Le Verrier maar de twee waren niet op de hoogte van elkaars werk. De buitenste ring van de planet Neptunus, een krater op de Maan en een planetoïde warden naar John Couch Adams genoemd.

M79 is een bolvormige sterrenhoop in het verwaarloosde en minder bekende sterrenbeeld Lepus (Haas). Doordat de meeste waarnemers de nabijgelegen bekende Orionnevel verkennen, hebben slechts weinigen deze bolhoop ooit gezien.…