Deep-sky Companion: The Messier Objects

Geschreven door Robin Geys
Beoordeel dit item
(0 stemmen)
The Messier Objects The Messier Objects

Dit Engelstalige boek van 306 pagina’s is bedoeld als een gids doorheen de Messierlijst. De eerste drie hoofdstukken leggen ons uit wie Charles Messier was, hoe James O’Meara zijn waarnemingen gedaan heeft en hoe het boek in elkaar steekt. Zeer interessant om die drie hoofdstukken eens door te nemen. Het grootste hoofdstuk van dit boek is het vierde waarin alle Messierobjecten behandeld worden.

Dit gebeurd op een zeer gestructureerde manier. Eerst krijg je wat informatie over het object zoals waar je het kan vinden, de grootte etc. Vervolgens krijg je O’Meara’s eigen waarnemingen. In dit stuk realiseer je je dat een goede hemel in feite alles is wat een amateur-astronoom nodig heeft. Met zijn 4 inch (ruwweg 10cm) refractor omschrijft O’Meara de sterrenstelsels en nevels in de Messierlijst op een zodanige manier dat je geen telescoop meer nodig hebt om te genieten van de schoonheid van deze juweeltjes. De hoeveelheid details die O’Meara weet te geven is (bijna) onbereikbaar voor de waarnemer hier in België. Maakt het deze gids daarom wat te uitgebreid? Neen, integendeel. Door het zoeken naar dezelfde details die O’Meara omschrijft ga je meer moeite en tijd besteden aan één enkel object waardoor je je grenzen iedere keer weer weet te verleggen. De tekeningen die O’Meara maakte tonen des te meer wat je kan bereiken met de nodige moeite, ervaring en natuurlijk een perfecte hemel.

Nu, dit boek heeft zo ook zijn minpuntjes. Het eerste is de manier waarop het gebonden is. De pagina’s zijn niet gebonden per katern en vervolgens stevig met de kaft gebonden en geplakt. Neen, in plaats zijn de pagina’s los van elkaar geplakt waardoor de stevigheid en de kwaliteit van dit boek sterk daalt. Momenteel moet ik oppassen om een stuk van 61 pagina’s niet kwijt te spelen als ik ermee werk omdat het zodanig los is gekomen. Een ander minpunt (een minpunt is het niet echt) is de taal. Het boek is namelijk in het Engels. Voor de meeste onder ons is dit geen enkel probleem. Het Engels is helder en eenvoudig, dus bijna iedereen zou dit boek moeten kunnen lezen.

Conclusie

Dit boek is een aanrader voor iedere astronoom die graag leest over wat hij of zij aan het waarnemen is. Het boek staat vol met tips en hulpmiddelen om het meeste uit je waarneming te halen.

Aanvullende informatie

Titel: Deep-sky Companion: The Messier Objects
Auteur: James O'Meara
Uitgever: Cambridge University Press
Jaar: 2000
Pagina's: 336
ISBN: 0-933346-85-9

Dit gebeurde vandaag in 1887

Geboortedag van de Amerikaanse astronoom Paul Willard Merrill. Als spectroscopist bestudeerde Merrill peculiaire sterren, vooral lang- periodieke variabele sterren. Hij onderzocht ook de interstellaire materie en voerde als een der eersten spectroscopie op infrarode golflengten uit. Zijn grootste ontdekking kwam net voor zijn pensioen toen hij de lijnen van technetium in de ster R And en andere sterren van het S-type ontdekte.

Het weerbericht op Mars

Geplande evenementen

Geen geplande evenementen
Meer Evenementen

Messier 67

Messier 67
M67, ook gekend als NGC 2682, is een minder bekende (de meeste waarnemers bekijken namelijk M44) open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cancer (Kreeft). Nochtans moet deze sterrenhoop weinig onderdoen voor…
Lees meer...

Steun Spacepage!

79%