The Messier Objects

Dit Engelstalige boek van 306 pagina’s is bedoeld als een gids doorheen de Messierlijst. De eerste drie hoofdstukken leggen ons uit wie Charles Messier was, hoe James O’Meara zijn waarnemingen gedaan heeft en hoe het boek in elkaar steekt. Zeer interessant om die drie hoofdstukken eens door te nemen. Het grootste hoofdstuk van dit boek is het vierde waarin alle Messierobjecten behandeld worden.

Dit gebeurd op een zeer gestructureerde manier. Eerst krijg je wat informatie over het object zoals waar je het kan vinden, de grootte etc. Vervolgens krijg je O’Meara’s eigen waarnemingen. In dit stuk realiseer je je dat een goede hemel in feite alles is wat een amateur-astronoom nodig heeft. Met zijn 4 inch (ruwweg 10cm) refractor omschrijft O’Meara de sterrenstelsels en nevels in de Messierlijst op een zodanige manier dat je geen telescoop meer nodig hebt om te genieten van de schoonheid van deze juweeltjes. De hoeveelheid details die O’Meara weet te geven is (bijna) onbereikbaar voor de waarnemer hier in België. Maakt het deze gids daarom wat te uitgebreid? Neen, integendeel. Door het zoeken naar dezelfde details die O’Meara omschrijft ga je meer moeite en tijd besteden aan één enkel object waardoor je je grenzen iedere keer weer weet te verleggen. De tekeningen die O’Meara maakte tonen des te meer wat je kan bereiken met de nodige moeite, ervaring en natuurlijk een perfecte hemel.

Nu, dit boek heeft zo ook zijn minpuntjes. Het eerste is de manier waarop het gebonden is. De pagina’s zijn niet gebonden per katern en vervolgens stevig met de kaft gebonden en geplakt. Neen, in plaats zijn de pagina’s los van elkaar geplakt waardoor de stevigheid en de kwaliteit van dit boek sterk daalt. Momenteel moet ik oppassen om een stuk van 61 pagina’s niet kwijt te spelen als ik ermee werk omdat het zodanig los is gekomen. Een ander minpunt (een minpunt is het niet echt) is de taal. Het boek is namelijk in het Engels. Voor de meeste onder ons is dit geen enkel probleem. Het Engels is helder en eenvoudig, dus bijna iedereen zou dit boek moeten kunnen lezen.

Conclusie

Dit boek is een aanrader voor iedere astronoom die graag leest over wat hij of zij aan het waarnemen is. Het boek staat vol met tips en hulpmiddelen om het meeste uit je waarneming te halen.

Dit gebeurde vandaag in 1974

De Amerikaanse ruimtesonde Mariner 10 vliegt op een afstand van 703 kilometer langs het oppervlak van de kleine planeet Mercurius. Tot 3 april 1974 werden foto's genomen van de planeet Mercurius door Mariner 10 en het ruimtetuig merkte een zwak magnetisch veld op bij de planeet. De instrumenten aan boord van Mariner 10 merkten ook zeer grote termepartuursverschillen in dag en nacht op bij deze planeet: tussen -183 en 187° C. In totaal nam de sonde tijdens deze eerste passage 2300 foto's.Dit onbemande ruimtetuig werd op 3 november 1973 in de ruimte gebracht en werd het eerste ruimtevaartuig dat twee planeten bezocht tijdens één ruimtemissie. Foto: NASA

Steun Spacepage

23%