Komeet C/2013 R1 Lovejoy
Foto: astroligu60 / AstroBin

Voor wie even genoeg heeft van alle heisa rond komeet ISON is er nu ook komeet C/2013 R1 Lovejoy. Zo kunnen amateur-sterrenkundigen komeet C/2013 R1 Lovejoy momenteel al zien met een telescoop en vermoedelijk zal deze komeet half november ook met het blote oog te zien zijn.

Komeet C/2013 R1 Lovejoy werd in september 2013 ontdekt door de Australische amateur-astronoom Terry Lovejoy die eerder ook al kometen ontdekte. De komeet bereikt op 23 december 2013 het perihelium en bevindt zich dan op een afstand van 0,812 AE (Astronomische Eenheden) van de Zon en 0,906 AE van de Aarde. Op 21 november 2013 vliegt deze komeet bij zijn dichtste nadering op een afstand van ongeveer 59,5 miljoen kilometer van de Aarde. Deze komeet heeft momenteel een helderheid van magnitude +8 waardoor deze bij goede omstandigheden al zichtbaar is met een 50 mm binoculair. Het hemelobject is te zien als een wazig vlekje in de buurt van de heldere ster Procyon in het sterrenbeeld Kleine Hond. De komende dagen zal komeet C/2013 R1 Lovejoy zich door het sterrenbeeld Kreeft in de richting van de Grote Beer verplaatsen en zal deze nog 2 tot 3 magnitudes toenemen in helderheid. Verwacht wordt dat deze komeet rond 24 november 2013 zijn grootste helderheid zal bereiken. Hierdoor moet deze komeet half november 2013, bij goede omstandigheden, te zien zijn met het blote oog. Van 21 tot 28 november 2013 zal komeet C/2013 R1 met een helderheid groter dan magnitude 8 te zien zijn aan de ochtendhemel. Enige nadeel aan deze komeet is dat deze een zwakke staart heeft. Op onderstaande kaartjes kan u zien waar deze komeet zichtbaar is aan de ochtend- of avondhemel.