woensdag, 11 september 2013 11:41

Terry Lovejoy ontdekt opnieuw een komeet

Kometen behoren tot de mooiste objecten aan de sterrenhemel. Kometen behoren tot de mooiste objecten aan de sterrenhemel.

De Australische amateur-astronoom Terry Lovejoy heeft opnieuw een komeet ontdekt. Lovejoy ontdekte eerder ook al drie kometen waaronder de bekende komeet C/2011 W3 Lovejoy. De pas ontdekte komeet, die voorlopig de naam C/2013 R1 Lovejoy draagt, moet net als komeet ISON in november 2013 te zien zijn aan de sterrenhemel op het noordelijk halfrond.

De ontdekking van C/2013 R1 Lovejoy werd op 9 september 2013 bekend gemaakt nadat Terry Lovejoy het hemelobject twee nachten lang had waargenomen en gefotografeerd. De amateur-astronoom gebruikte hiervoor een 20 centimeter Schmidt-Cassegrain reflector telescoop. Op het moment van de eerste waarneming had deze komeet een helderheid van magnitude 14,5 en bevond het object zich op de grens van de sterrenbeelden Orion en Monoceros. Om deze komeet waar te nemen, heb je momenteel nog een grote telescoop nodig maar verwacht wordt dat komeet C/2013 R1 Lovejoy in november magnitude 8 moeten halen waardoor deze ook zichtbaar zal zijn met kleinere telescopen. De komeet zal op 23 november 2013 op een afstand van 61,3 miljoen kilometer langs de Aarde vliegen.

De pas ontdekte komeet C/2013 R1 Lovejoy - Foto: Michael Jaeger

Voor amateur-astronomen over de hele wereld is deze nieuwe ontdekking opnieuw een 'geschenk uit de hemel' aangezien komeet C/2013 R1 Lovejoy net als de kometen Encke en ISON in november zullen te zien zijn in een zogeheten unieke 'lineup'. Zo zullen de drie kometen rond 9 november 2013 aan de noordelijke sterrenhemel op één lijn te zien zijn. Komeet Encke zal op dat moment een helderheid hebben van magnitude 6, komeet ISON een helderheid van magnitude 6 of 7 en de komeet C/2013 R1 Lovejoy zal met magnitude 9 de zwakste van de drie zijn. Ondanks het feit dat de drie kometen niet met blote oog zullen te zien zijn, zal dit wel een bijzonder moment worden voor tal van amateur-astronomen en astrofotografen.

Bron: Universe Today