zaterdag, 16 mei 2015 09:20

Mexicaanse satelliet gaat verloren tijdens lancering Hot!

Lancering van een Russische Proton raket Lancering van een Russische Proton raket Foto: ILS

Een Russische Proton draagraket is er op zaterdag 16 mei 2015 niet in geslaagd om de Mexicaanse MexSat 1 communicatiesatelliet in de ruimte te brengen. De 694 ton zware raket vertrok om 07u47 Belgische tijd vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan en had normaal negen uren later de Mexicaanse kunstmaan moeten uitzetten in een geostationaire baan om de Aarde. Door een probleem met een derde rakettrap slaagde men hier echter niet in.

Tijdens deze lancering moest een Russische Proton raket de MexSat 1 communicatiesatelliet in de ruimte brengen in opdracht van het Mexicaanse Secretaria de Comunicaciones y Transportes (SCT). De satelliet woog 5,3 ton, werd gebouwd door het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartbedrijf Boeing en zou de volgende vijftien jaar door Mexicaanse overheden gebruikt worden voor mobiele communicatiediensten. Ondanks het feit dat de eerste minuten van de lancering probleemloos verliepen, doken er problemen op in de telemetriegegevens van de raket op het moment dat de derde rakettrap tot ontbranding werd gebracht. Officiële berichtgevingen van het Russische ruimtevaartagentschap Roscosmos kwamen er nauwelijks maar volgens Russische media zou de lancering mislukt zijn en zou de satelliet terug op Aarde zijn neergekomen in het Kraj Transbaikal gebied. Dit was de 89ste lancering van een Russische Proton raket dat werd uitgevoerd door het commerciële lanceerbedrijf International Launch Services (ILS). Alles samen werden sinds 1965 al meer dan 400 Proton raketten gelanceerd die allemaal werden gebouwd door het Russische Khrunichev Research and State Production Center. Door deze mislukte lancering worden nu alle Proton raketten aan de grond gehouden. Een onderzoek moet duidelijkheid brengen over de exacte oorzaak van deze mislukte lancering. Hieronder kan u de lancering van de MexSat 1 herbekijken!

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Amerikaanse ruimtesonde Mars Observer gelanceerd. Het ruimtevaartuig werd uitgerust met verschillende wetenschappelijke instrumenten om studies uit te voeren op gebied van geologie, geofysica en het klimaat op Mars. Toen de brandstoftanks onder druk werden gezet, in voorbereiding om in een baan rond Mars te komen, verbrak op 21 augustus 1993 het contact met de aarde en werd er nooit meer iets van de Mars Observer gehoord. Foto: NASA