donderdag, 10 oktober 2013 01:43

Naiad opnieuw gezien

Opname van de planeet Neptunus met het maantje Naiad (in het cirkeltje) Opname van de planeet Neptunus met het maantje Naiad (in het cirkeltje) Foto: SETI Institute / NASA

Het binnenste maantje rondom de planeet Neptunus is voor het eerst sinds zijn ontdekking 1989 opnieuw gezien. Tijdens de 45ste bijeenkomst van de Division for Planetary Sciences (DPS) van de American Astronomical Society in Colorado werd bekendgemaakt dat het maantje opnieuw werd gezien op foto's die gemaakt werden door de Hubble Space Telescope.

Het Neptunusmaantje Naiad werd in 1989 ontdekt op basis van opnamen die toen gemaakt werden door de Amerikaanse ruimtesonde Voyager 2. Naiad heeft een diameter van ongeveer 65 kilometer en bevindt zich zeer dicht bij de planeet Neptunus. Hierdoor was dit maantje nauwelijks waarneembaar vanop Aarde. Dit maantje heeft een onregelmatige vorm en cirkelt op een hoogte van ongeveer 23 500 kilometer boven de hoogste wolkenbanden van de planeet Neptunus. Door opnamen van de Amerikaanse-Europese Hubble Space Telescope, die tussen 2004 en 2009 werden gemaakt, nu te combineren en te anlyseren, heeft men Naiad voor de eerste keer sinds 1989 opnieuw 'gezien'. De analyse van de beelden werd uitgevoerd door ondermeer Mark Showalter van het SETI Institute en de Nederlands-Amerikaanse planeetonderzoekster Imke de Pater. Opmerkelijk aan de 'herontdekking' van dit maantje is dat deze zich niet op de berekende positie bevond. Wellicht is dit het gevolg van zwaartekrachtstoringen die veroorzaakt worden door andere Neptunusmanen. Aan de hand van dezelfde archiefbeelden van de Hubble Space Telescope heeft men ook een nieuw maantje ontdekt rondom Neptunus (2/2004 N1).

Neptunus