Het gebeurde toen in september

1 september

1804

Het gebeurde toenDe Duitse astronoom Karl Ludwig Harding ontdekt met een bescheiden telescoop de planetoïde 3 Juno. Dit was de derde planetoïde die ooit werd ontdekt en behoort tot één van de grotere planetoïden die zich tussen de planeten Mars en Jupiter bevinden. Juno, het belangrijkste lid van de Junofamilie van planetoïden, heeft een diameter van ongeveer 234 kilometer en is een sterk reflecterende planetoïde.

1979

Het gebeurde toenDe Amerikaanse ruimtesonde Pioneer 11 vliegt op een afstand van 21 000 kilometer langs de planeet Saturnus. Dit was de eerste maal dat een ruimtetuig de planeet Saturnus bezocht. Foto: NASA

2 september

1971

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de Russische Luna 18 Maanlander in de ruimte gebracht. Het ruimtetuig begeeft zich op 7 september in een baan om de Maan en start op 11 september 1971 aan de afdaling naar het Maanoppervlak. Op het punt waar men had willen landen, verloor men alle contact met de Luna 18 omwille van problemen met de radio-hoogtemeter.

3 september

1976

Het gebeurde toenDe Amerikaanse Marslander Viking 2 maakt een zachte landing op het oppervlak van Mars in een gebied dat Utopia Planitia heet. De lander blijft nog tot 11 april 1980 functioneren en stuurt honderden foto's terug naar de Aarde vanop het Marsoppervlak. Net als bij de Viking 1 missie was het belangrijkste doel van de Viking 2 Marsmissie onderzoeken of er leven op Mars voorkwam. Foto: NASA

2006

Het gebeurde toenDe Europese ruimtesonde SMART-1 stort volgens plan neer op het oppervlak van de Maan. SMART-1 had zowel een technisch alsook een wetenschappelijk doel. Zo werden tijdens deze missie instrumenten en technologieën getest voor toekomstige ruimtemissies. Eén van de belangrijkste onderdelen aan boord van SMART-1 was de SEP ionenmotor waarmee het ruimtetuig in de nacht van 15 op 16 november 2004 de Maan bereikte. Foto: ESA

4 september

1784

Het gebeurde toenSterfdag van de Franse astronoom César-François Cassini de Thury. Hij was de kleinzoon van Giovanni Domenico Cassini en was net als zijn vader, Jean-Dominique Cassini, een tijd lang directeur van de Parijse sterrenwacht waar hij ondermeer het werk van zijn vader voortzette.

5 september

1977

Het gebeurde toenVanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Amerikaanse ruimtesonde Voyager 1 succesvol in de ruimte gebracht. Voyager 1 bereikte in januari 1979 de planeet Jupiter waarna het onbemande ruimtetuig in november 1980 langs de planeet Saturnus vloog. Op 12 augustus 2006 overschreed Voyager 1 de grens van 100 AE (Astronomische Eenheden) en momenteel verlaat dit ruimtetuig ons zonnestelsel. Foto: NASA

2008

Het gebeurde toenDe Europese ruimtesonde Rosetta vliegt op een afstand van 800 kilometer langs de planetoïde 2867 Šteins. Na deze scheervlucht vliegt Rosetta verder naar zijn einddoel: de komeet 67P/Churyumov–Gerasimenko waar het in augustus 2014 bij aankwam. Foto: ESA

6 september

2002

Het gebeurde toenVanop de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana wordt een Ariane 4 draagraket gelanceerd met aan boord de 4,7 ton zware Intelsat 906 communicatiesatelliet. Deze geostationaire communicatiesatelliet werd in opdracht van satellietoperator Intelsat gebruikt voor toepassingen op vlak van internet, televisie en telefonie in Europa, Azië en Australië. Foto: Arianespace

7 september

1995

Het gebeurde toenVanop het Kennedy Space Center in Florida wordt het ruimteveer Endeavour gelanceerd (STS-69) met aan boord vijf astronauten. Tijdens deze bemande ruimtevlucht voeren twee astronauten een ruimtewandeling uit en worden twee vrachten uitgezet in de ruimte om deze vervolgens opnieuw op te pikken. Elf dagen na de lancering keert het ruimteveer Endeavour terug naar de Aarde. Foto: NASA

8 september

1967

Het gebeurde toenVanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Amerikaanse Maanlander Surveyor 5 gelanceerd. Op 11 september 1967 maakt Surveyor 5 een zachte landing op het Maanoppervlak waarna het onbemande ruimtetuig tal van metingen verricht en beelden terugstuurt naar de Aarde tot 18 oktober 1967. Foto: NASA

9 september

1892

Het gebeurde toenDe Amerikaanse astronoom Edward Emerson Barnard ontdekt vanop het Lick Observatory met de 91 centimeter refractietelescoop de Jupitermaan Amalthea. Deze maan is het meest rode object in het zonnestelsel, nog roder dan de planeet Mars. De rode kleur lijkt afkomstig te zijn van zwavel dat op zijn beurt afkomstig is van de Jupitermaan Io. De maan heeft een onregelmatige vorm en heeft een gemiddelde diameter van ongeveer 270 kilometer.

10 september

1978

Het gebeurde toenDe Amerikaanse astronoom Eleanor F. Helin ontdekt vanop het Palomar Observatory de planetoïde 2100 Ra-Shalom. Deze planetoïde maakt deel uit van de Aten-groep van planetoïden en heeft een diameter van ongeveer 2,5 kilometer.

11 september