Het gebeurde toen in februari

1 februari

1958

Het gebeurde toenLancering vanop Cape Canaveral van de 14 kilogram zware Explorer 1 satelliet. Dit is de eerste satelliet dat door de Verenigde Staten succesvol in een baan om de Aarde wordt gebracht. Aan boord van deze satelliet bevond zich onder andere een geigerteller dat ontwikkeld werd door James Van Allen van de State University of Iowa waarmee gordels van geladen deeltjes rond de aarde werden ontdekt. Deze gordels kregen later de naam 'Van Allen-gordels'. Op 31 maart 1970 brandde de Explorer 1 satelliet terug op in de atmosfeer van de Aarde. Foto: NASA

2003

Het gebeurde toenNASA verliest het contact met het Amerikaanse ruimteveer Columbia vijftien minuten voor de verwachte landing op het Kennedy Space Center in Florida. Op ruim zestig kilometer hoogte brak het ruimteveer in delen uiteen waarna brokstukken van het ruimteveer neerkwamen in de Amerikaanse staat Texas. De zeven astronauten aan boord van Columbia komen om het leven en voor het Amerikaanse bemande ruimtevaartprogramma is dit een zware tegenslag. De oorzaak van deze ramp ligt aan het losraken van een stuk isolatieschuim van de externe brandstoftank, 81,7 seconden na de lancering. Dit stuk schuim kwam met een harde klap tegen de voorrand van de vleugel waardoor belangrijke panelen van het hitteschild werden beschadigd.

2 februari

1964

Het gebeurde toenDe Amerikaanse Maanverkenner Ranger 6 slaat zoals gepland in op het oppervlak van de Maan. Tot grote teleurstelling van NASA zond deze verkenner geen enkele foto van de oppervlakte van de Maan terug naar de Aarde. Ranger 6 woog 365 kilogram en beschikte over zes camera's. Na later onderzoek bleek dat wellicht tijdens de lancering een cruciaal onderdeel was doorgebrand waardoor het TV-systeem werd vernield. Als gevolg van het mislukken van de Ranger 6 missie kreeg NASA toestemming voor de lancering van de Rangers 7, 8 en 9. Foto: NASA

3 februari

1919

Het gebeurde toenOverlijden van de Amerikaanse astronoom Edward Charles Pickering. Hij werd in 1877 directeur van de sterrenwacht van het Harvard College te Cambridge en had een leidende rol bij het tot stand komen van de Henry Draper Catalogus met daarin spectra van meer dan 325 000 sterren. In 1882 ontekte hij en manier om het spectrum van verschillende sterren tegelijk te fotograferen door een groot prisma te gebruiken bij het maken van foto's. Samen met de Duitse astrofysicus Hermann Carl Vogel ontdekte Pickering ook de eerste spectroscopische dubbelsterren.

4 februari

1932

Het gebeurde toenDe Belgische astronoom Eugène Joseph Delporte ontdekt de planetoïde 1932 CB. Later wordt deze planetoïde genoemd naar de eerste directeur van de Koninklijke Sterrenwacht van Belgie, Adolphe Quetelet (1239 Queteleta). Deze planetoïde draait in een baan om de Zon tussen de banen van de planeten Mars en Jupiter in de zogeheten 'planetoïdengordel'.

5 februari

1971

Het gebeurde toenDe Amerikaanse Apollo 14 Maanlander, met aan boord de astronauten Alan B. Shepard en Edgar D. Mitchell, landt op het oppervlak van de Maan. Voor de derde keer in de geschiedenis (na Apollo 11 en Apollo 12) zet de mens voet op de Maan. De Maanlander Antares maakte een geslaagde landing op de Fra Mauro vlakte en de twee astronauten brengen na hun geslaagde ruimtemissie 43 kilogram aan Maanstenen terug naar de Aarde. Tijdens hun verblijf op het Maanoppervlak had astronaut Shepard ondermeer de primeur om als eerste mens golf te spelen op de Maan. Foto: NASA

1987

Het gebeurde toenLancering vanop het Kagoshima Space Center van de Japanse ASTRO-C satelliet voor astronomisch onderzoek in röntgenstraling. Deze satelliet kreeg ook de bijnaam 'Ginga' en was de derde Japanse satellite voor astronomisch röntgenonderzoek. De 420 kilogram zware satellite werd uitgerust met drie instrumenten: de Large Area Proportional Counter (LAC) waaraan ook de University of Leicester en het Los Alamos National Laboratory aan meewerkten, de All-Sky Monitor (ASM) en de Gamma-ray Burst Detector (GBD). Op 1 November 1991 brandde Ginga terug op in de atmosfeer van de Aarde. Foto: JAXA

6 februari

1923

Het gebeurde toenOverlijden van de Amerikaanse astronoom Edward Emerson Barnard. Nadat hij in 1876 zijn eerste telescoop kocht, studeerde hij op 30-jarige leeftijd af als astronoom waarna hij ging werken bij het Lick Observatory in Californië. Hij ontdekte tussen 1881 en 1892 veertien kometen en de zwakke Ster van Barnard werd naar hem vernoemd nadat Barnard in 1916 ontdekte dat deze ster een zeer hoge eigenbeweging heeft, vergeleken met andere sterren. Deze ster is, na Alpha Centauri, de meest nabije ster van de Zon en is een bekende ster onder amateur-astronomen. Ook bestudeerde Barnard in 1892 een nova en was hij de eerste die de gasvormige emissies waarnam waaruit hij afleidde dat het hier ging om een ontplofte ster.

1981

Het gebeurde toenDe Amerikaanse astronoom Norman G. Thomas ontdekt een Amor-planetoïde die later genoemd wordt naar de Amerikaanse astronaute Christa McAuliffe die om het leven kwam tijdens de ramp met het ruimteveer Challenger. In 1984 lanceerde NASA het plan om een talentvolle leerkracht te vinden die kinderen vanuit de ruimte kon onderwijzen om zo vernieuwde interesse in de ruimtevaart op te wekken. In juli 1985 koos NASA Christa McAuliffe uit elfduizend kandidaten om de eerste astronaut-leraar in de ruimte te worden. McAuliffe werd tijdens haar opleiding tot astronaute de lieveling van de media en haar project "leraar in de ruimte" werd een groot succes. Naast een planetoïde werd ook een krater op de Maan en een planetarium naar haar genoemd. Foto: NASA

2018

Het gebeurde toenHet Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX, dat werd opgericht door miljardair Elon Musk, heeft op dinsdag 6 februari 2018 geschiedenis geschreven. Zo bracht SpaceX vanop het Kennedy Space Center in Florida de krachtigste raket in veertig jaar in de ruimte met aan boord een knalrode Tesla Roadster elektrische auto die dienst deed als testvracht. De lancering van de eerste Falcon Heavy, die werd bijgewoond door vele duizenden toeschouwers, verliep vlekkeloos en twee van de drie rakettrappen landde na de lancering veilig terug op het Kennedy Space Center. Foto: SpaceX

7 februari

1984

Het gebeurde toenDe Amerikaanse astronaut Bruce McCandless voert tijdens de STS-41-B Space Shuttle-missie voor het eerst een ruimtewandeling met behulp van de Manned Maneuvering Unit (MMU). Hiermee begeeft hij zich, zonder veiligheidskabels, tot op een afstand van 100 meter van het ruimteveer. De Manned Maneuvering Unit (MMU) werd hierna nog tweemaal gebruikt tijdens Space Shuttle-missies waarna NASA besliste dat deze te gevaarlijk waren en de taken van astronauten konden worden uitgevoerd met robotarmen. Foto's van deze bijzondere ruimtewandeling gaan de wereld rond en worden vandaag de dag nog steeds gebruikt. Foto: NASA

1991

Het gebeurde toenHet 19,8 ton zware Russische ruimtestation Saljoet 7 brandt op in de atmosfeer van de Aarde. Dit zeer succesvolle ruimtestation werd in april 1982 gelanceerd en werd tijdens zijn operationele levensduur bezocht door twaalf bemande Sojoez ruimtetuigen en vijftien onbemande Progress bevoorradingstuigen. Vanuit Saljoet 7 werden ook dertien ruimtewandelingen uitgevoerd. Naast Russische kosmonauten bezochten ook de Franse ruimtevaarder Jean-Loup Chrétien en de Indiase ruimtevaarder Rakesh Sharma het Saljoet 7 ruimtestation. Foto: Roscosmos

8 februari

1984

Het gebeurde toenDe Amerikaanse astronoom Edward L. G. Bowell ontdekt op de Anderson Mesa Station sterrenwacht in de Amerikaanse staat Arizona een planetoïde die later naar de bekende Canadese astronoom Clarence Chant wordt genoemd. Chant wordt ook wel de vader van de Canadese sterrenkunde genoemd aangezien hij optische sterrenkunde introduceerde aan de University of Toronto en een van de bezielers was van het bekende David Dunlap Observatory. De planetoïde 3315 Chant draait in een baan om de Zon tussen de banen van de planeten Mars en Jupiter.

1992