Het gebeurde toen in november

1 november

1941

Het gebeurde toenVandaag verschijnt in 1941 voor het eerst het Amerikaanse sterrenkundige tijdschrift Sky & Telescope. Vandaag de dag is dit één van 's werelds populairste magazines over sterrenkunde, telescopen en waarnemen. Logo: Sky & Telescope

1994

Het gebeurde toenLancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida van de Amerikaanse satelliet WIND voor onderzoek naar de zonnewind en het magnetisch veld van de Aarde. Alles samen verschenen al meer dan 2 900 wetenschappelijke publicaties op basis van gegevens afkomstig van de WIND-satelliet. Foto: NASA

2 november

1917

Het gebeurde toenOp het Mount Wilson-observatorium in de Amerikaanse staat Californië wordt de 100-inch Hooker telescoop voor het eerst naar de planeten en de sterren gericht. Deze spiegeltelescoop had een diameter van 2,5 meter en werd genoemd naar de Amerikaan John Daggett Hooker die een belangrijke geldschieter was van dit project. Vanaf 1919 werd deze gigantische telescoop door de Amerikaanse astronoom Edwin Hubble gebruikt om sterenstelsels te fotograferen. Henry Norris Russel gebruikte de 100-inch Hooker telescoop ook voor het opstellen van zijn bekende Russeldiagram. Tot 1948 was dit de grootste telescoop op Aarde. Foto:

1971

Het gebeurde toenDe Russische Marslander Mars 3 maakt voor het eerst een zachte landing op het oppervlak van de planeet Mars. Tijdens aankomst van de Mars 3 bij Mars was deze gehuld in een stofstorm van gigantische afmetingen, die de gehele planeet omvatte. Na de geslaagde landing op Mars stuurde dit ruimtetuig 's werelds eerste foto vanop het Marsoppervlak naar de Aarde. Iets minder dan twee minuten na de succesvolle landing stopte de Marslander al met functioneren.

1975

Het gebeurde toenDe Oostenrijkse astronoom Johann Palisa ontdekt de 170 kilometer grote planetoïde 153 Hilda. Deze planetoïde heeft een diameter van ongeveer 170 kilometer en heeft een zeer donker oppervlak. De naam van deze planetoïde werd gekozen door de Oostenrijkse astronoom Theodor von Oppolzer die het object noemde naar één van zijn dochters.

3 november

1957

Het gebeurde toenLancering vanop de Bajkonoer lanceerbasis van de Russische satelliet Spoetnik 2 met aan boord het hondje Laika. Dit was de eerste maal dat een zoogdier in een baan om de Aarde werd gebracht. Het hondje overleefde de lancering maar stierf zeven uur later aan de gevolgen van oververhitting en bovenmatige stress. Foto: Roscosmos

1973

Het gebeurde toenLancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis van de Amerikaanse ruimtesonde Mariner 10 dat in 1974 en 1975 de planeten Venus en Mercurius bezocht. Mariner 10 had bij zijn lancering een gewicht van 502 kilogram en werd uitgerust met tien wetenschappelijke instrumenten waaronder TV-camera's, een telescoop voor opsporing van geladen deeltjes, twee magnetometers, een extreem ultraviolet spectrometer en een infrarood radiometer. Foto: NASA

4 november

1981

Het gebeurde toenLancering vanop de Bajkonoer lanceerbasis van de Russische ruimtesonde Venera 14 dat in maart 1982 landt op het oppervlak van de planeet Venus. De Venera 14 lander blijft 57 minuten functioneren op het oppervlak van Venus en stuurt ondermeer foto's van het oppervlak terug naar de Aarde. Foto: Roscosmos

1996

Het gebeurde toenTijdens de lancering van een Amerikaanse Pegasus raket gaat de eerste High Energy Transient Explorer (HETE) satelliet verloren. Deze satelliet werd ontworpen voor de studie van gammaflitsen met behulp van UV-, röntgen- en gammastralen detectoren. In oktober 2000 werd een opvolger van dit project, HETE-2, wel met succes in de ruimte gebracht. Foto: OSC

5 november

1964

Het gebeurde toenLancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida van de Amerikaanse ruimtesonde Mariner 3. Het ruimtetuig raakte niet goed los van de raket waardoor de planeet Mars nooit werd bereikt. Foto: NASA

1995

Het gebeurde toenNa zestien dagen in de ruimte te hebben verbleven (STS-73), keert het Amerikaanse ruimteveer Columbia met aan boord zeven astronauten terug naar de Aarde. Tijdens deze bemande ruimtevlucht werden tientallen experimenten uitgevoerd aan boord van het tweede United States Microgravity Laboratory. Foto: NASA

6 november

1939

Het gebeurde toenDe Belgische astronoom Fernand Rigaux ontdekt in Ukkel de planetoïde 7000 Curie. Deze planetoïde werd genoemd naar de Pools-Franse scheikundige Marie Curie.

1973

Het gebeurde toenDe Russische ruimtesonde Luna 23 landt op het Maanoppervlak maar raakt hierbij beschadigd. Oorspronkelijk zou deze Maanlander bodemstalen van de Maan moeten nemen en deze naar de Aarde brengen. Door de ongelukkige landing werkte het apparaat dat een bodemmonster moest nemen niet goed meer. De lander zelf bleef wel nog drie dagen informatie sturen naar de Aarde.

7 november