Het gebeurde toen in augustus

1 augustus

1967

Het gebeurde toenVanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Lunar Orbiter 5 in de ruimte gebracht. Hert doel van deze missie was om foto's te nemen van potentiële landingsplekken voor het Apollo Maanproject en het Surveyorproject. Op 5 augustus 1967 kwam Lunar Orbiter 5 aan bij de Maan waarna de ruimtesonde honderden foto's van het Maanoppervlak naar de Aarde stuurde. Foto: NASA

2 augustus

1991

Het gebeurde toenVanop het Kennedy Space Center in Florida wordt het ruimteveer Atlantis gelanceerd (STS-43) met aan boord vijf Amerikaanse astronauten. Tijdens deze ruimtevlucht wordt de vierde Tracking and Data Relay Satellite (TDRS) communicatiesatelliet in de ruimte uitgezet en wordt het Space Station Heat Pipe Advanced Radiator Element II (SHARE-II) getest dat zou gebruikt worden bij een toekomstig ruimtestation. Foto: NASA

3 augustus

2004

Het gebeurde toenVanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt NASA's MErcury Surface, Space ENvironment, GEochemistry, and Ranging (MESSENGER) ruimtetuig in de ruimte gebracht. De onbemande ruimtesonde vliegt in januari 2008 een eerste keer langs de planeet Mercurius en maakt vervolgens in oktober 2008 en september 2009 nog twee scheervluchten langs deze planeet. Uiteindelijk begeeft MESSENGER zich in maart 2011 in een baan om Mercurius om deze kleine planeet uitvoerig te onderzoeken. Foto: NASA

4 augustus

2007

Het gebeurde toenVanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt NASA's Phoenix Marslander in de ruimte gebracht. Op 25 mei 2008 maakt Phoenix een zachte landing op het Marsoppervlak nabij de bij de noordpoolkap van de planeet. Met behulp van verschillende wetenschappelijke instrumenten aan boord van Phoenix kan men achterhalen dat er op Mars inderdaad water voorkomt in de vorm van ijs onder een dunne laag zand en stof. Foto: NASA

5 augustus

1930

Het gebeurde toenGeboortedag van Neil Alden Armstrong. Op 20 juli 1969 zou Neil Armstrong als Amerikaanse astronaut eerste mens voet op de Maan zetten. Armstrong ging gedurende zijn carrière als astronaut tweemaal de ruimte in (Gemini 8 en Apollo 11). Foto: NASA

1969

Het gebeurde toenDe Amerikaanse ruimtesonde Mariner 7 vliegt op een afstand van 3 430 kilometer langs het oppervlak van de planeet Mars. Marioner 7 zond 126 opnames naar de Aarde en voerde ondermeer temperatuur-, luchtdruk- en helderheidsmetingen uit. Van de 126 opnames bestonden er 33 uit close-up foto's waarop de kleinst zichtbare details ongeveer 300 meter groot waren. Foto: NASA

6 augustus

1961

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de Russische Vostok 2 ruimtecapsule gelanceerd met aan boord de kosmonaut German Titov. Titov wordt hierdoor de tweede mens in de ruimte en verbleef meer dan een dag in een baan om de Aarde. Foto: Roscosmos

2014

Het gebeurde toenDe Europese ruimtesonde komt na een reis van tien jaar aan bij de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko. Het ruimtetuig blijft vervolgens in een baan om de komeet draaien en brengt het oppervlak van dit ijzige hemellichaam gedetailleerd in beeld. De komeet is 4,1 kilometer groot en begeeft zich op dat moment steeds dichter bij de Zon. Wetenschappers gaan aan de hand van de foto's op zoek naar een landingsplaats voor de kleine lander Philae die in november 2014 op het oppervlak van de komeet moet landen. Foto: ESA

7 augustus

1969

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt het 5,9 ton zware Russische Zond 7 ruimtetuig in de ruimte gebracht. Op 11 augustus 1969 vloog de onbemande Zond 7 op een afstand van 1 980 kilometer langs het oppervlak van de Maan waarna het ruimtetuig terugkeerde naar de Aarde en op 14 augustus 1969 landt in Kazachstan.

8 augustus

1989

Het gebeurde toenVanop de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana wordt de Europese Hipparcos satelliet met behulp van een Ariane 4 draagraket in de ruimte gebracht. Hipparcos bracht tijdens zijn operationele levensduur de positie van meer dan 100 000 sterren met hoge nauwkeurigheid in kaart. Iets meer dan 1 000 000 sterposities werden iets minder nauwkeurig gemeten. Uit de door Hipparcos verzamelde gegevens bleek ook dat ons melkwegstelsel van vorm verandert. Foto: ESA

9 augustus

1973

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de Russische Mars 7 ruimtesonde gelanceerd. Het doel van deze missie was om een lander naar het Marsoppervlak te brengen. Nadat Mars 7 op 9 maart 1974 arriveerde bij de planeet Mars werd de lander echter vier uur te vroeg losgekoppeld van het moederschip waardoor deze Mars op 1 300 kilometer mistte. Foto: Roscosmos

10 augustus

1945

Het gebeurde toenIn het Amerikaanse Baltimore overlijdt op 62-jarige leeftijd Robert Hutchings Goddard. Hij was een Amerikaans onderzoeker en uitvinder die vooral bekend werd om zijn onderzoek op vlak van moderne rakettechniek waardoor hij aanzien wordt als één van de belangrijkste grondleggers van de ruimtevaart. Zo lanceerde hij in maart 1926 de eerste raket met vloeibare brandstof en brak hij met zijn experimentele raketten nog tal van andere records. Foto: NASA

1972

Het gebeurde toenBoven de Amerikaanse staat Utah zien veel mensen overdag een heldere vuurbal dat wordt veroorzaakt door een meteoriet die op een afstand van slechts 57 kilometer boven het aardoppervlak vliegt. Dit evenement wordt ook de '1972 Great Daylight Fireball' genoemd. De meteoriet zou een diameter hebben gehad van enkele meters en kwam met een snelheid van 15 kilometer per seconde de atmosfeer van de Aarde binnen. Uiteindelijk verliet de meteoriet boven Alberta, Canada, opnieuw de atmosfeer van de Aarde.

1990