Op 5 oktober 1984 was het opnieuw de beurt aan het ruimteveer Challenger om een nieuwe missie te vliegen. Dit was de 13e Space Shuttle missie en de zesde die uitgevoerd werd door het tweede ruimteveer Challenger. Aan boord bevond zich voor het eerst een bemanning van zeven astronauten, waaronder ook de eerste Canadese ruimtevaarder. Naast de 7 astronauten bevond zich in het laadruim een satelliet die succesvol werd uitgezet en werd er een ruimtewandeling (EVA) uitgevoerd die 3 uur en 29 minuten duurde. Op 13 oktober kwam een eind aan de 8 dagen durende vlucht toen het ruimteveer, voor de tweede keer in de geschiedenis terug landde op de Shuttle Landing Facility landingsbaan van het Kennedy Space Center in Florida.
Op 29 april 1985 werd voor een zevende maal het Amerikaanse ruimteveer Challenger gelanceerd vanop het Kennedy Space Center in Florida. Deze STS-51-B missie stond volledig in het teken van wetenschappelijk onderzoek aan boord van het ruimtelabo Spacelab dat zich in het laadruim van het ruimteveer bevond en voor een tweede maal de ruimte inging. Aan boord van de Challenger bevonden zich zeven astronauten en naast de verschillende wetenschappelijke intsrumenten bevonden zich ook twee aapjes en 24 knaagdieren in het ruimteveer waarmee men de symptomen en gevolgen van ruimteziekte onderzocht. Deze missie duurde iets meer dan 7 dagen en doordat vrijwel alle wetenschappelijke experimenten probleemloos werden uitgevoerd werd deze missie een groot succes.
De vijftiende vlucht van een Amerikaanse Space Shuttle ging op 24 januari 1985 van start en werd uitgevoerd met het ruimteveer Discovery. Naast de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA investeerde het Amerikaanse Department of Defense (DoD) eveneens voor een groot deel in de ontwikkeling van het Space Transportation System (STS) programma zodat deze ruimteveren ook zouden kunnen ingezet worden voor militaire doeleinden. De STS-51-C missie was de eerste vlucht in opdracht van het Amerikaanse Department of Defense en aan boord van de Discovery bevonden zich naast de vijf astronauten ook een militaire satellite bested voor ELINT (Electronic Intelligence) toepassingen. Deze missie duurde slechts iets meer dan drie dagen. Dit was de 46ste bemande Amerikaanse ruimtevlucht.
De twintigste bemande Amerikaanse Space Shuttle missie startte op 27 augustus 1985 en werd uitgevoerd met het ruimteveer Discovery. Tijdens deze STS-51-I ruimtevlucht zou men drie communicatiesatellieten uitzetten in een baan om de Aarde en zou een andere kunstmaan terug opgevangen en hersteld worden tijdens twee ruimtewandelingen. Aan boord van de Discovery bevonden zich vijf astronauten en het totale gewicht aan vracht in het laadruim van het ruimteveer bedroeg 19,9 ton. Dankzij het succes van de STS-51-A missie in 1984 kon de Amerikaanse Leasat-3 satelliet tijdens deze missie opgevangen en hersteld worden tijdens twee ruimtewandelingen die samen 11 uur en 27 minuten duurden waardoor deze missie als een groot succes werd omschreven.
De STS-51-J ruimtemissie was de eerste ruimtevlucht waarbij het ruimteveer Atlantis werd gebruikt en was eveneens ook de 21ste missie uit het Amerikaanse Space Transportation System (STS) ruimteprogramma. Dit was de tweede maal dat een Space Shuttle-missie uitgevoerd werd in opdracht van het Amerikaanse Department of Defense (DoD). In totaal duurde deze vlucht iets meer dan vier dagen. Het ruimteveer Atlantis ging uiteindelijk op 3 oktober 1985 voor het eerst de ruimte in. In zijn vrachtruim bevonden zich twee militaire Defense Satellite Communications System (DSCS) kunstmanen die elk een gewicht hadden van 2,6 ton en met succes in een baan om onze planeet uitgezet werden door de vijf astronauten aan boord van het ruimteveer.
Het Amerikaanse ruimteveer Challenger stond tijdens de STS-61-A missie volledig in het teken van het Duits wetenschappelijk ruimteonderzoek aangezien zich in het vrachtruim van het ruimteveer de Spacelab Long Module bevond die voor deze ruimtereis gecharterd werd door West-Duitsland. Voor het eerst vlogen maar liefst 8 astronauten mee met een Amerikaans ruimteveer en twee hiervan waren Duitse Payload Specialists die verantwoordelijk waren voor het merendeel van de wetenschappelijke experimenten aan boord van het Spacelab D1 ruimtelabo. Dit was de eerste maal dat een STS missie grotendeels gefinancierd en gecontroleerd werd door een ander land. Dit was eveneens ook de vierde vlucht waarbij het Spacelab ruimtelabo werd gebruikt. Na deze succesvolle Duitse Space Shuttle missie zou het ruimteveer Challenger nooit meer de ruimte ingaan aangezien het bij zijn volgende lancering zou vernietigd worden en zijn crew hierbij om het leven zou komen.
Na de twee Space Shuttles Columbia en Challenger, die inmiddels samen al 11 vluchten hadden uitgevoerd, was het de beurt aan het ruimteveer Discovery. Dit ruimteveer werd voor het eerst gelanceerd tijdens de STS-41-D missie die op 30 augustus 1984 van start ging. In vergelijking met de twee andere ruimteveren was de Discovery veel lichter omdat er gebruik werd gemaakt van lichtgewicht hittewerend materiaal. Een ander kenmerk van deze missie was dat de lancering slechts enkele seconden voordat de Solid Rocket Boosters (SRB’s) zouden tot ontbranding worden gebracht, werd geannuleerd. Hierdoor moesten de hoofdmotoren weer uitgeschakeld worden en dit was sinds de Gemini 6A missie niet meer gebeurd. Nadat het ruimteveer zich eindelijk in een baan rond de Aarde bevond, werden er met succes 3 communicatiesatellieten uitgezet. Op 5 september landde het ruimteveer Discovery terug op Aarde na een missie van 6 dagen en 3 uur.
Op 26 november 1985 werd voor een tweede maal het ruimteveer Atlantis gelanceerd vanop het Kennedy Space Center in Florida. Tijdens deze STS-61-B missie ging voor de eerste maal ook een Mexicaanse astronaut de ruimte in. In het vrachtruim van de Atlantis bevonden zich drie communicatiesatellieten die met succes uitgezet werden in een baan om de Aarde. Twee astronauten testten tijdens twee ruimtewandelingen verschillende constructie- en assemblagetechnieken uit. Dit was de 23ste maal dat een Amerikaanse Space Shuttle in de ruimte werd gebracht. Deze missie wordt vaak aanzien als een van de meest succesvolle Space Shuttle missies voor het tragische ongeval met het ruimteveer Challenger in 1986.
De STS-33 Space Shuttle missie was de vijfde Amerikaanse bemande ruimtevlucht die uitgevoerd werd in opdracht van het Amerikaanse Department of Defense. Op 22 november 1989 vertrok het ruimteveer Discovery vanop het lanceercomplex 39B van het Kennedy Space Center. Tijdens deze vijf dagen durende ruimtevlucht werd een geheime spionagekunstmaan in een baan om de Aarde gebracht. Aan boord van de Discovery bevonden zich vijf astronauten. Opvallend aan deze crew was dat de originele piloot vijf maanden voor deze missie stierf tijdens een vliegtuigongeval. Dit was de 32ste missie van een Amerikaanse Space Shuttle en was meteen ook de 9de maal dat het ruimteveer Discovery gebruikt werd.
De 33ste missie van een Amerikaans ruimteveer ging op 9 januari 1990 van start en werd uitgevoerd met het ruimteveer Columbia dat hierdoor zijn 9de ruimtevlucht maakte. Tijdens deze missie werd een Amerikaanse militaire communicatiesatelliet uigezet in een baan om de Aarde en werd de Long Duration Exposure Facility van het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA terug mee naar huis genomen. Aan boord van het ruimteveer Columbia bevonden zich vijf Amerikaanse ruimtevaarders. In totaal duurde deze missie 10 dagen en 21 uur. Deze STS-32 missie wordt algemeen aanzien als één van de meest ingewikkelde ruimtevluchten ooit aangezien de vijf astronauten de 9,5 ton zware LDEF veilig terug naar de Aarde moesten brengen waarna wetenschappers de experimenten onderzochten nadat deze jarenlang werden blootgesteld aan de ruimtelijke omgeving.
Vanop het Kennedy Space Center in Florida wordt het Amerikaanse ruimteveer Columbia in de ruimte gebracht (STS-61-C) met aan boord zeven ruimtevaarders waaronder de Amerikaanse politicus Clarence W. "Bill" Nelson. Tijdens deze Amerikaanse bemande ruimtevlucht werd een communicatiesatelliet succesvol uitgezet in de ruimte en bevonden zich in het vrachtruim van het ruimteveer ook dertien Getaway Special containers met daarin wetenschappelijke experimenten. Dit was de laatste succesvolle Space Shuttle-vlucht voor de ramp met de Challenger. Foto: NASA
Ben je een amateur astronoom met een sterke pen? De Spacepage redactie is steeds op zoek naar enthousiaste mensen die artikelen of nieuws schrijven voor op de website. Geen verplichtingen, je schrijft wanneer jij daarvoor tijd vind. Lijkt het je iets? laat het ons dan snel weten!
Wordt medewerkerDeze website wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door ons te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van het laatste nieuws en artikelen boordevol informatie.