NGC 7331

NGC 7331 NGC 7331 Foto: ROSA Observatory

Het prachtige spiraalvormig sterrenstelsel NGC 7331 in het sterrenbeeld Pegasus is van magnitude 10.4. Het is één van de grotere stelsels die aan de nachtelijke hemel te bewonderen zijn maar die niet in de bekende Messierlijst opgenomen werd. Het object werd ontdekt door William Herschel in 1787. NGC 7331 staat ongeveer 47 miljoen lichtjaar van ons verwijderd en in dit stelsel bevindt zich ook de supernova SN 1959D. Opvallend aan dit sterrenstelsel is dat het veel gelijkenissen vertoont met ons eigen sterrenstelsel, de Melkweg. Hierdoor wordt NGC 7331 ook vaak de 'tweeling van de Melkweg' genoemd.

Sterrenbeeld: Pegasus

Pegasus

Dit gebeurde vandaag in 1987

De Deense astronoom Poul Jensen ontdekt vanop het Brorfelde Observatory in Denemarken de planetoïde 6000 United Nations.

M30, ook gekend als NGC 7099, is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Capricornus. De cluster telt opvallend weinig variabele sterren. Zo onderzochten astronoom een 500tal leden en vond slechts…