NGC 7331
Foto: ROSA Observatory

Het prachtige spiraalvormig sterrenstelsel NGC 7331 in het sterrenbeeld Pegasus is van magnitude 10.4. Het is één van de grotere stelsels die aan de nachtelijke hemel te bewonderen zijn maar die niet in de bekende Messierlijst opgenomen werd. Het object werd ontdekt door William Herschel in 1787. NGC 7331 staat ongeveer 47 miljoen lichtjaar van ons verwijderd en in dit stelsel bevindt zich ook de supernova SN 1959D. Opvallend aan dit sterrenstelsel is dat het veel gelijkenissen vertoont met ons eigen sterrenstelsel, de Melkweg. Hierdoor wordt NGC 7331 ook vaak de 'tweeling van de Melkweg' genoemd.

Sterrenbeeld: Pegasus

Pegasus

Medebeheerder & hoofdredacteur van Spacepage.Oprichter & beheerder van Belgium in Space.Ruimtevaart & sterrenkunde redacteur.

Dit gebeurde vandaag in 1984

De Amerikaanse astronoom Edward L. G. Bowell ontdekt op de Anderson Mesa Station sterrenwacht in de Amerikaanse staat Arizona een planetoïde die later naar de bekende Canadese astronoom Clarence Chant wordt genoemd. Chant wordt ook wel de vader van de Canadese sterrenkunde genoemd aangezien hij optische sterrenkunde introduceerde aan de University of Toronto en een van de bezielers was van het bekende David Dunlap Observatory. De planetoïde 3315 Chant draait in een baan om de Zon tussen de banen van de planeten Mars en Jupiter.