NGC 7129
Foto: Robert Gendler

NGC 7129 is een reflectienevel in het sterrenbeeld Cepheus. Het is een relatief zwakke nevel met een groepje jonge sterren in. Men vermoed dat de sterren in de nevel niet ouder dan een miljoen jaar en dat er momenteel nog steeds sterren geboren worden in dit gebied. Deze nevel bevindt zich op ongeveer 3 300 lichtjaar van de Aarde en werd op 18 oktober 1794 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel. De nevel zou een diameter hebben van 10 lichtjaar.

Sterrenbeeld: Cepheus

Cepheus

Medebeheerder & hoofdredacteur van Spacepage.Oprichter & beheerder van Belgium in Space.Ruimtevaart & sterrenkunde redacteur.

De Britse astronoom, wiens ouders uit België kwamen, Philibert Jacques Melotte komt te overlijden. Hij ontdekte in 1908 een maan rond de gasplaneet Jupiter die in 1975 de naam 'Pasiphae' kreeg. Philibert Jacques Melotte ontdekte in 1909 ook de kleine planetoïde 676 Melitta en stelde in 1915 een cataloog samen met daarin 245 deep-sky objecten. In 1909 ontving Melotte de Jackson-Gwilt Medal uit handen van de Royal Astronomical Society.