NGC 2359

NGC 2359 is een prachtige emissienevel in het sterrenbeeld Canis Major (Grote Hond) van magnitude 11.4. Deze nevel, die ook de bijnaam 'Thor's Helmet' kreeg, bevat in het centrum een Wolf-Rayet ster (HD 56925). Wolf-Rayetsterren zijn zware sterren met een massa van meer dan 20 zonmassa's die hun massa snel verliezen door een krachtige zonnewind. NGC 2359 is ongeveer 15 000 lichtjaar van de Aarde verwijderd en de nevel zelf is ongeveer 30 lichtjaar groot. NGC 2359 werd op 31 januari 1785 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel. Om dit object het best te kunnen waarnemen, heeft men een grote telescoop nodig en een OIII-filter.

Sterrenbeeld: Canis Major
Magnitude: 11.4

• DEC: -13° 13.8'

Canis Major

Dit gebeurde vandaag in 1955

In New Jersey overlijdt op 76-jarige leeftijd Albert Einstein. Hij wordt algemeen gezien als één van de belangrijkste natuurkundigen uit de geschiedenis en is vooral bekend geworden door het opstellen van de relativiteitstheorie. In het algemeen wordt 1905 als het vruchtbaarste jaar in Einsteins wetenschappelijke leven beschouwd. De meeste natuurkundigen zijn het erover eens dat drie van deze artikelen (over de Brownse beweging, het foto-elektrisch effect en de speciale relativiteitstheorie) elk een Nobelprijs waard zouden zijn.