NGC 6946

NGC 6946 is een prachtig spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Cepheus van magnitude 8.9. Dit sterrenstelsel, met de bijnaam 'Fireworks Galaxy', is een mooi voorbeeld van een zogeheten 'face-on' stelsel. Dit wil zeggen dat wij zo goed als recht op het stelsel kijken en zo goed de spiraalstructuur kunnen waarnemen. NGC 6946 staat op een afstand van 22,5 miljoen lichtjaar van de Aarde en ligt op de grens van de sterrenbeelden Cepheus en Cygnus. In een binoculair is bij heel donkere omstandigheden de spiraalstructuur van dit sterrenstelsel al mooi te zien. Ons zicht op dit stelsel wordt echter wel stevig verstoord door interstellair stof afkomstig van ons eigen Melkwegstelsel. Een ander leuk weetje over dit deep-sky object is dat dit stelsel een recordhouder is op vlak van supernova's. De afgelopen decennia werden er al negen supernova's waargenomen in NGC 6946. Dit sterrenstelsel werd op 9 september 1798 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel.

Sterrenbeeld: Cepheus

Cepheus

Medebeheerder & hoofdredacteur van Spacepage.Oprichter & beheerder van Belgium in Space.Ruimtevaart & sterrenkunde redacteur.

De Amerikaans-Europese ruimtesonde Ulysses vliegt op een afstand van 430 000 kilometer langs de planeet Jupiter. Ulysses gebruikte Jupiter als een zogeheten 'zwaartekrachtsslinger' zodat de baan het ruimtetuig gewijzigd werd aangezien deze op weg was naar de Zon. Tussen 1994 en 1995 vloog Ulysses voor het eerst boven de noord- en zuidpool van de Zon. Ulysses was de eerste ruimtesonde die de poolgebieden van onze ster bestudeerde. Foto: NASA