NGC 772

NGC 772 NGC 772 Foto: Bob Franke

NGC 772 is een prachtig spiraalvormig sterrenstelsel van magnitude 10,3 dat terug te vinden in het sterrenbeeld Aries (Ram). Dit deep-sky object ligt op ongeveer 100 miljoen lichtjaar van ons vandaan en de diameter van dit stelsel wordt geschat op 200 000 lichtjaar. Dit is aanzienlijk groter dan andere sterrenstelsels aangezien ons eigen sterrenstelsel, de Melkweg, maar de helft zo groot is. NGC 772 ligt dicht bij het elliptisch sterrenstelsel NGC 770 en beide stelsels beïnvloeden elkaar. De diameter van dit stelsel wordt geschat op ongeveer 40 000 lichttjaar. NGC 772 werd op 29 november 1785 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel. In dit sterrenstelsel werden ook al twee supernova waargenomen (SN 2003 hl & SN 2003 iq).

Sterrenbeeld: Aries
Magnitude: 10,3

• DEC: +19° 00'

Aries

Overlijden van de Franse wiskundige, astronoom en geofysicus Alexis-Claude Clairaut. In 1743 publiceerde hij zijn verhandeling 'Théorie de la figure de la terre' waarin hij de stelling van Clairaut poneerde. Met deze stelling beweerde hij dat de zwaartekracht op punten aan het oppervlak van een roterende ellipsoïde in verband staat met de compressie en de middelpuntvliedende kracht op de evenaar.

M36 is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Auriga (Voerman). De afstand tot het object werd bepaald op 4 100 lichtjaar en de leeftijd van M36 wordt geschat op 25…