Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 80 Messier 80 Foto: Siggi Kohlert

M80, ook gekend als NGC 6093, is een kleine bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Scorpius (Schorpioen). De bolhoop meet slechts 5' in diameter, hoewel hij in werkelijkheid ongeveer even groot is als M4. M80 staat dan ook op een veel grotere afstand, namelijk 36 000 lichtjaar. Momenteel zijn er een vijftal variabele sterren ontdekt in deze sterrenhoop, wat opvallend weinig is. In de 19de eeuw werd er een nova in deze bolhoop ontdekt die magnitude 7 bereikte. M80 bevat alles samen enkele honderdduizenden sterren. In deze bolhoop zijn vrij veel zogeheten 'blue stragglers' waargenomen. Dit zijn sterren die veel jonger lijken dan de leeftijd van de sterrenhoop als geheel. Wellicht zijn deze sterren ontstaan door botsingen van twee sterren of wellicht doordat oudere sterren een deel van hun buitenste lagen hebben verloren door dichte naderingen van andere sterren in deze cluster.

Sterrenbeeld: Scorpius

Scorpius

Charles Messier ontdekte M80 op 4 januari 1781 als een rond neveltje met een verheldering naar het centrum toe. William Herschel was de eerste die er in slaagde om de bolhoop tot in de kern op te lossen in sterren.

Deze bolhoop is eenvoudig terug te vinden, halverwege ? en ´ Scorpius. In een binoculair vindt men het object slechts 4° van M4 waardoor beide in een enkel gezichtsveld kunnen worden waargenomen. In een kleine telescoop ziet men M80 als een perfect ronde nevel met een verheldering naar het centrum toe. In een 15 cm telescoop kan men de eerste randsterren oplossen. Doordat het object een zeer geconcentreerde kern heeft, kan men de bolvormige sterrenhoop enkel oplossen met kijkers groter dan 30 cm.

Meer in deze categorie: « Messier 79 Messier 81 (Bodestelsel) »

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de 5,7 ton zware Luna 22 ruimtesonde gelanceerd. Op 2 juni 1974 kwam Luna 22 aan in een baan om de Maan waarna het ruimtetuig ondermeer onderzoek verrichtte naar het magnetische veld van de Maan, naar micrometeorieten, naar kosmische straling en naar de samenstelling van Maanrotsen. Luna 22 bleef uiteindelijk vijftien maanden lang foto's naar de Aarde sturen.

M110 is het laatste object in de catalogus van de Franse kometenjager Charles Messier. Het is tevens een satellietstelsel van het bekende Andromedasterrenstelsel (M31), samen met M32, NGC 185 en…