Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 107 Messier 107 Foto: Siggi Kohlert

M107 is een heel mooie bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Ophiuchus (Slangendrager) omgeven door vier sterren waarvan de helderste een magnitude heeft van 11. Oorspronkelijk kwam dit object niet voor in de bekende catalogus van Charles Messier maar in 1947 werd het samen met M105 en M106 toegevoegd. Opvallend aan M107 is dat enkele delen van deze cluster verduisterd worden door stof wat zeer ongewoon is bij bolvormige sterrenhopen. De cluster zelf staat op een afstand van ongeveer 21 000 lichtjaar van ons vandaan en is 80 lichtjaar groot. Astronomen hebben een 25-tal variabele sterren ontdekt in de sterrenhoop, waarvan de meeste van het type RR Lyrae zijn.

Sterrenbeeld: Ophiuchus

Opchiuchus

M107 werd in april 1782 ontdekt door Pierre Méchain, een collega van de Franse kometenjager Charles Messier. Het was het laatste object dat de Méchain ontdekte. William Herschel  heeft dit object herontdekt (hij wist niet dat Méchain het object al had gevonden) op 12 mei 1793. Hij gaf M107 het nummer HVI 40. Herschel was ook de eerste die de sterrenhoop kon oplossen in afzonderlijke sterren.

M107, ook gekend als NGC 6171, is één van de vele bolvormige sterrenhopen in het sterrenbeeld Ophiuchus en is niet zo moeilijk terug te vinden aan de nachtelijke hemel. Door binoculairen kan men reeds de zwakke gloed van M107 al opmerken. Met een telescoop van 15 cm is het reeds mogelijk enkele randsterren op te lossen. De bolhoop lost volledig op in telescopen van 30 cm of groter. M107 mag dan geen bekend object zijn, het is zeker de moeite waard om waar te nemen!

Vanop het Kennedy Space Center in Florida wordt voor het eerst het Amerikaanse ruimteveer Endeavour gelanceerd (STS-49). Aan boord bevinden zich zeven Amerikaanse astronauten. Tijdens deze ruimtevlucht brengt het ruimteveer een bezoek aan de Intelsat 603 communicatiesatelliet en worden er vier ruimtewandelingen uitgevoerd. Dit was ook de eerste maal dat drie ruimtevaarders op hetzelfde moment een ruimtewandeling uitvoerden. Foto: NASA