Messier 81 (Bodestelsel)

Messier 81 Messier 81 Foto: Siggi Kohlert

Messier 81, ook gekend als het 'Bodestelsel', is het helderste lid van een cluster van sterrenstelsels waartoe ook Messier 82, NGC 2976, NGC 3077, NGC 2366 en IC 2574 behoren. Deze cluster van sterrenstelsels, de Messier 81 Cluster, bevindt zich in het sterrenbeeld Grote Beer (Ursa Major) en is één van de meest nabijgelegen clusters tot de Lokale Groep. Zowel Messier 81 alsook Messier 82 zijn spiraalvormige sterrenstelsels maar Messier 81 bekijken we vanaf de aarde vanuit bovenaanzicht. Enkele tientallen miljoenen jaren geleden kwam de grotere, en tienmaal massievere, Messier 81 dichtbij zijn kleinere buur welke een massale starburst veroorzaakte in Messier 82. Beide sterrenstelsels zijn verbonden met een waterstofbrug, waarschijnlijk ook een gevolg van de dichte nadering. Vandaag de dag bevinden beide stelsels zich op een afstand van 'slechts' 150 000 lichtjaar van elkaar. Messier 81 is een sterrenstelsel van het type Sb, gelijkend aan onze Melkweg en heeft een diameter van ongeveer 90 000 lichtjaar. Dit prachtige sterrenstelsel bevindt zich op een afstand van ongeveer 12 miljoen lichtjaar van de Aarde en tot op heden werd nog maar één supernova gedetecteerd in Messier 81 (SN 1993J). Op gedetailleerde foto's van het stelsel is een compacte kern te zien en twee spiraalarmen met daarin grote gebieden waar massale stervorming plaatsvindt.

Messier 81 werd (samen met Messier 82) op 31 december 1774 ontdekt door de Duitse astronoom Johann Elert Bode, vandaar de bijnaam 'Bodestelsel'. Charles Messier en Pierre Méchain observeerden het sterrenstelsel voor het eerst in het jaar 1779 waarna Charles Messier het object in februari 1781 opnam in zijn cataloog van komeet-achtige objecten. In de maand maart van het jaar 1889 maakte de astronoom Isaac Roberts de eerste foto van het sterrenstelsel.

Onder uitstekende omstandigheden (goede seeing, geen lichtvervuiling, maanloze nacht,...) is het net mogelijk om het sterrenstelsel Messier 81 met het blote oog al op te sporen. Dit sterrenstelsel kunnen we samen met Messier 82 terugvinden in het noordelijke deel van het sterrenbeeld Grote Beer. In een kleine telescoop of verrekijker lijkt Messier 81 op een heldere, ovale nevel die sterk contrasteert met de sigaar-achtige vorm van Messier 82. Om de spiraalarmen waar te nemen, heeft men een grote telescoop nodig en een donkere hemel. Samen met Messier 82 is Messier 81 een zeer geliefd deep-sky object bij amateur-astronomen en astrofotografen.

Gegevens Messier 81