Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 56 Messier 56

M56, ook gekend als NGC 6779, is een kleine onregelmatige bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Lier. Deze bolhoop staat op een afstand van 32 900 lichtjaar en meet slechts 85 lichtjaar in diameter. Tot nu toe werd er nog maar één variabele ster ontdekt in M56. Dit is opvallend weinig voor een bolvormige sterrenhoop.

Sterrenbeeld: Lyra

Lyra

De bolhoop werd op 19 januari 1779 ontdekt door Charles Messier toen deze op zoek was naar de komeet van dat jaar. Op 23 januari van dat jaar observeerde hij M56 opnieuw en concludeerde dat het geen komeet was. William Herschel was de eerste die er in slaagde om de bolhoop tot in de kern op te lossen in afzonderlijke sterren.

M56 bevindt zich tussen de heldere sterren Albireo en Gamma Lyrae in het sterrenbeeld Lier (Lyra) en is dus eenvoudig terug te vinden. In een binoculair of een kleine telescoop toont de cluster zich als een wollig bolletje met een lichte verheldering naar het centrum toe. In een 15 cm telescoop kan men de eerste randsterren oplossen en in kijkers vanaf 20 cm is de cluster tot in de kern opgelost in afzonderlijke sterren.

Dit gebeurde vandaag in 1955

In New Jersey overlijdt op 76-jarige leeftijd Albert Einstein. Hij wordt algemeen gezien als één van de belangrijkste natuurkundigen uit de geschiedenis en is vooral bekend geworden door het opstellen van de relativiteitstheorie. In het algemeen wordt 1905 als het vruchtbaarste jaar in Einsteins wetenschappelijke leven beschouwd. De meeste natuurkundigen zijn het erover eens dat drie van deze artikelen (over de Brownse beweging, het foto-elektrisch effect en de speciale relativiteitstheorie) elk een Nobelprijs waard zouden zijn.

M25 is een relatief jonge open sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagittarius met naar schatting een 600-tal leden. De schijnbare diameter van 32' komt, op een afstand van 2 300 lichtjaar,…