Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 71 Messier 71 Foto: Stuart Heggie

M71 is een nabijgelegen sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagitta (Pijl) waarvan de classificatie ervan jarenlang in vraagteken werd gesteld. Het object lijkt te schaars om een bolvormige sterrenhoop te zijn en heeft een te grote dichtheid om een open sterrenhoop te zijn. Vandaag weten we dat het hier om een kleine bolvormige sterrenhoop gaat die zich op een afstand van zo'n 13 000 lichtjaar van de Aarde bevindt. M71 meet 27 lichtjaar in diameter en de onregelmatige veranderlijke ster Z Sagittae is een lid van deze cluster.

Sterrenbeeld: Sagitta

Sagitta

M71 werd op 28 juni 1780 ontdekt door de Franse kometenjager Pierre Méchain. Zo staat het althans in vermeldt in de waarneemnotities van Charles Messier. Waarschijnlijk was het niet Méchain, maar wel Jean-Philippe de Chéseaux die M71 ontdekte.

M71 is eenvoudig terug te vinden tussen de sterren ³ en ´ Sagittae. In een binoculair of zoeker van een telescoop zien we een relatief grote wazige vlek die sterk contrasteert met de achterliggende Melkweg. Met een telescoop bij een relatief hoge vergroting ziet M71 er als een losse en verlengde bolvormige sterrenhoop uit of een erg dichte open sterrenhoop met lichte nevelachtige structuur (de Melkweg) op de achtergrond.

De Duitse sterrenkundige Albert Marth ontdekt vanuit het South Villa Observatory in Londen de planetoïde 29 Amphitrite. Deze planetoïde heeft een gemiddelde diameter van 212 kilometer en heeft een oppervlak met een hoog albedo waardoor deze een helder oppervlak heeft. Uit sterbedekkingen is gebleken dat de planetoïde Amphitrite mogelijk een natuurlijke satelliet heeft. De naam van deze planetoïde verwijst naar de naar godin Amphitrite die in de Griekse mythologie de vrouw van Poseidon was, de god van de zee.

Messier 20 (Trifidnevel)