Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 70 Messier 70

M70 is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter) dat zich op een afstand bevindt van 29 300 lichtjaar. Opvallend aan dit object is dat er slechts twee variabele sterren in de cluster werden ontdekt. In juli 1995 werd de bolhoop bekend toen Alan Hale en Thomas Bopp de komeet Hale-Bopp ontdekten terwijl ze M70 aan het waarnemen waren. De cluster heeft een extreem dichte kern dat wellicht door een kerninstorting komt.

Sterrenbeeld: Sagittarius

M70 werd in het jaar 1780 ontdekt door de Franse kometenjager Charles Messier, die het object toevoegde aan zijn lijst van komeetachtige objecten. De astronoom William Herschel was de eerste die er in slaagde om de cluster tot in de kern op te lossen. Hij beschreef M70 als een miniatuur van M3.

M70 vormt een mooie koppel met de bolhoop M69. Beiden kunnen in eenzelfde beeld worden waargenomen met behulp van een binoculair.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Amerikaanse ruimtesonde Mars Observer gelanceerd. Het ruimtevaartuig werd uitgerust met verschillende wetenschappelijke instrumenten om studies uit te voeren op gebied van geologie, geofysica en het klimaat op Mars. Toen de brandstoftanks onder druk werden gezet, in voorbereiding om in een baan rond Mars te komen, verbrak op 21 augustus 1993 het contact met de aarde en werd er nooit meer iets van de Mars Observer gehoord. Foto: NASA