Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 70 Messier 70

M70 is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter) dat zich op een afstand bevindt van 29 300 lichtjaar. Opvallend aan dit object is dat er slechts twee variabele sterren in de cluster werden ontdekt. In juli 1995 werd de bolhoop bekend toen Alan Hale en Thomas Bopp de komeet Hale-Bopp ontdekten terwijl ze M70 aan het waarnemen waren. De cluster heeft een extreem dichte kern dat wellicht door een kerninstorting komt.

Sterrenbeeld: Sagittarius

M70 werd in het jaar 1780 ontdekt door de Franse kometenjager Charles Messier, die het object toevoegde aan zijn lijst van komeetachtige objecten. De astronoom William Herschel was de eerste die er in slaagde om de cluster tot in de kern op te lossen. Hij beschreef M70 als een miniatuur van M3.

M70 vormt een mooie koppel met de bolhoop M69. Beiden kunnen in eenzelfde beeld worden waargenomen met behulp van een binoculair.

De Russische Venera 5 ruimtesonde begint na een reis van vijf maanden aan zijn afdaling in de atmosfeer van de planeet Venus en stuurt gedurende 53 minuten lang wetenschappelijke gegevens terug naar de Aarde. De dichte atmosfeer van Venus reduceerde de snelheid tot 756 km/u. Vervolgens startten de metingen over de temperatuur, luchtdruk en chemische samenstelling van de dampkring. De binnentemperatuur aan boord van Venera 5 liep tijdens de afdaling op van 13°C tot 28°C. Niet de hoge temperatuur op Venus, maar de hoge luchtdruk was uiteindelijk de oorzaak van het einde van de missie. Foto: Roscosmos