Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 73 Messier 73 Foto: Siggi Kohlert

M73, ook gekend als NGC 6994, is één van de vreemdste objecten uit de bekende Messiercatalogus. Dit object, gelegen in het sterrenbeeld Aquarius (Waterman) bestaat uit een groep van vier sterren welke een Y-vormig patroon vormen. De helderheid van deze sterren bedraagt magnitude 10,5, 10,5, 11 en 12. Het is niet bekend of deze sterren fysisch verbonden zijn.

Sterrenbeeld: Aquarius

Aquarius

M73 werd in het jaar 1780 ontdekt door Charles Messier. Hij noemde het object "een cluster van een viertal sterren, met een zwakke nevel er rond". Later bleek deze nevel een optische illusie te zijn die wellicht werd veroorzaakt door de slechte kwaliteit van zijn instrumenten.

M73 is eenvoudig terug te vinden 1,5° ten oosten van de bolvormige sterrenhoop M72.

Lancering van de Russische ruimtesonde Luna 3 die als eerste foto's maakt van de achterzijde van de Maan. Het 278 kilogram zware ruimtetuig werd uitgerust met camera's en detectors voor het meten van kosmische straling en het opsporen van micrometeorieten. De eerste foto werd genomen op een afstand van 63 500 kilometer en in totaal maakte Luna 3 29 opnamen, waarvan 30% van de voorkant en 70% van de achterkant van de Maan. Foto: NASA