Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 73 Messier 73 Foto: Siggi Kohlert

M73, ook gekend als NGC 6994, is één van de vreemdste objecten uit de bekende Messiercatalogus. Dit object, gelegen in het sterrenbeeld Aquarius (Waterman) bestaat uit een groep van vier sterren welke een Y-vormig patroon vormen. De helderheid van deze sterren bedraagt magnitude 10,5, 10,5, 11 en 12. Het is niet bekend of deze sterren fysisch verbonden zijn.

Sterrenbeeld: Aquarius

Aquarius

M73 werd in het jaar 1780 ontdekt door Charles Messier. Hij noemde het object "een cluster van een viertal sterren, met een zwakke nevel er rond". Later bleek deze nevel een optische illusie te zijn die wellicht werd veroorzaakt door de slechte kwaliteit van zijn instrumenten.

M73 is eenvoudig terug te vinden 1,5° ten oosten van de bolvormige sterrenhoop M72.

De eerste prachtige foto's worden vrijgegeven in het kader van het Hubble Heritage Project. Via dit project worden regelmatig foto's van deep-sky objecten en planeten vrijgegeven die werden gemaakt met de Hubble Space Telescope. Foto: NASA