Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 26 Messier 26 Foto: J.C. Mirtle

M26 is een redelijk compacte maar rijke open sterrenhoop in het sterrenbeeld Scutum (Schild). Het is één van de minst spectaculaire clusters uit de Messiercatalogus omdat het object grotendeels wordt verduisterd door interstellair stof. Op Aarde meet de cluster slechts 15' wat op een afstand van ongeveer 5 000 lichtjaar overeenkomt met 22 lichtjaar. Astronomen vermoeden dat deze groep van sterren zich ongeveer 89 miljoen jaar geleden heeft gevormd. De helderste ster van M26 heeft een magnitude van 11,9.

Sterrenbeeld: Scutum

Scutum

M26 werd in het jaar 1764 ontdekt door de Franse kometenjager Charles Messier.

Men neemt het object M26 het best waar met een binoculair of door een telescoop met een lage vergroting. Opvallend zijn vier relatief heldere sterren in de vorm van een diamant. De meeste waarnemers laten het object links liggen en bekijken enkel de opvallendere M11.

Meer in deze categorie: « Messier 25 Messier 27 (Halternevel) »

De Britse astronoom John Russell Hind ontdekt de planetoïde 7 Iris. Deze planetoïde heeft een gemiddelde diameter van ongeveer 200 kilometer en is daarmee een van de grootste vijf planetoïden van het S-type. Iris draait éénmaal om de 3,6 jaar om de Zon en deze planetoïde bevindt zich gemiddeld op ongeveer 2,39 astronomische eenheden van onze ster. Iris heeft spectraaltype S, wat wil zeggen dat ze een helder oppervlak heeft dat bestaat uit ijzer- en magnesiumhoudende silicaten en metalen als nikkelijzer.

Deze bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Canes Venatici (Jachthonden) bevat meer dan een half miljoen sterren. De werkelijke diameter van het object is ongeveer 220 lichtjaar, en hij staat op…