Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 23 Messier 23 Foto: Sergio Equivar

M23, ook gekend als NGC 6494, is een mooie open sterrenhoop in het zomersterrenbeeld Sagittarius (Schutter). Op een afstand van 2 150 lichtjaar komt de schijnbare diameter van 27' overeen met een werkelijke doormeter van ongeveer 15 lichtjaar. Binnen dit gebied bevinden zich 150 sterren waarvan de helderste ster magnitude 9,2 heeft.

Sterrenbeeld: Sagittarius

Sagittarius

M23 werd op 20 juni 1764 ontdekt door de Franse kometenjager Charles Messier, die het object toevoegde aan zijn catalogus van komeetachtige objecten.

Men kan M23 eenvoudig terugvinden 2.5° ten noorden en 3.5° ten westen van de ster Mu Sagittarii. Men observeert de cluster het best met een binoculair of door een telescoop bij lage vergroting. De meer dan 100 sterren liggen over een groot gebied verspreid, zonder dat er een duidelijke rand zichtbaar is. Ook het contrast met de diffuse, onopgeloste gloed van de melkweg geeft mooie beelden door een telescoop. Men wacht best een donkere, maanloze nacht af om het object te observeren, liefst op een plaats met een goed zicht op de zuidelijke horizon.

Lancering van het Amerikaanse ruimteveer Atlantis (STS-51-J) met aan boord vijf astronauten en twee militaire satellieten. Tijdens deze vier dagen durende bemande ruimtevlucht werden twee Amerikaanse militaire Defense Satellite Communications System (DSCS) communicatiesatellieten in de ruimte uitgezet. Dit was de eerste missie van het ruimteveer Atlantis. Foto: NASA