Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 59 Messier 59 Foto: Siggi Kohlert

M59 is één van de grotere elliptische sterrenstelsels die deel uitmaken van de bekende 'Virgocluster'. Het stelsel staat op een afstand van ongeveer 60 miljoen lichtjaar van de Aarde en heeft een werkelijke diameter van 90 000 lichtjaar. De onderlinge afstand tussen M59 en zijn naaste buur M60 bedraagt slechts 24'. Hierdoor zijn beide objecten met een binoculair of telescoop met lage vergroting makkelijk samen waar te nemen.

Sterrenbeeld: Virgo

M59 werd op 11 april 1779 ontdekt door de astronoom Johann Gottfried Koehler, samen met M60. Enkele dagen later werd hetzelfde object (onafhankelijk) door Charles Messier herontdekt. Alle twee de astronomen waren destijds op zoek naar de komeet van 1779.

In een binoculair zijn M58, M59 en M60 mooi in hetzelfde beeldveld te zien. Door een telescoop, bij lage vergroting, zijn de twee laatste nog steeds in een beeldveld waarneembaar. In een kleine telescoop ziet men een heldere kern met een zwakke, diffuse halo. In middelmatige en grote telescopen wordt de halo helderder maar zijn er geen extra details waarneembaar.

In de Verenigde Staten wordt in de Amerikaanse staat New Jersey Edwin Eugene "Buzz" Aldrin geboren. De jongste van zijn twee oudere zussen sprak het woord 'brother' uit als "buzzer" wat al snel werd ingekort tot "buzz". In 1988 veranderde Aldrin zijn eerste voornaam officieel in die van Buzz. Aldrin vocht als gevechtspiloot in de Koreaanse oorlog en werd in 1963 door de NASA geselecteerd als astronaut. Zijn eerste ruimtevlucht vond plaats in 1966 met de missie Gemini 12 waarbij hij vier dagen lang samen met Jim Lovell in de ruimte verbleef. In 1969 wordt hij de tweede mens op de Maan tijdens de legendarische Apollo 11 ruimtemissie. Na zijn Maanvlucht nam Aldrin ontslag bij de NASA en werd hij benoemd tot commandant van de Test Pilots School op de Amerikaanse Edwards Air Force Base. Foto: NASA