Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 47 Messier 47 Foto: Siggi Kohlert

M47, ook gekend als NGC 2422, is een heldere open sterrenhoop in het sterrenbeeld Puppis (Achtersteven) die bestaat uit een 50-tal sterren, verspreid over twaalf lichtjaar. De cluster staat op een afstand van ongeveer 1 600 lichtjaar van de Aarde en heeft een schijnbare diameter even groot als die van de Maan. De leeftijd van M47 wordt geschat op 78 miljoen jaar. De helderste ster in M47 is van magnitude 5,7.

Sterrenbeeld Puppis

Puppis

M47 werd voor het jaar 1654 ontdekt door de astronoom Giovanni Batista Hodierna. Oorspronkelijk dacht men dat Messier het object had ontdekt op 19 februari 1771 maar in 1984 werd er een boek gevonden waarin Hodierna zijn ontdekking vermeld. Charles Messier maakte echter een fout in zijn catalogus (net zoals bij M48) waardoor men lange tijd geen object kon vinden op de plaats die hij had aangeduid. In 1959 ontdekte TF Morris over welk object Charles Messier het precies had.

M47 is een grote en heldere open sterrenhoop die op donkere locaties al met het blote oog zichtbaar is. Deze cluster kan men het best observeren met een binoculair of met een telescoop bij lage vergroting. Niet zo ver van M47 bevinden zich ook M46 en NGC 2423, twee iets kleinere clusters.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Amerikaanse satelliet Vanguard 3 in de ruimte gebracht. Vanguard 3 was uitgerust met een magnetometer, röntgendetectors en detectors voor het opsporen van micrometeorieten, het bestuderen van het magnetisch veld van de Aarde en het meten van effect van röntgenstraling van de zon op de dampkring. Na 83 dagen te hebben gefunctioneerd, ontving men van Vanguard 3 geen signalen meer. Foto: NASA